Het belang van een vertrouwde omgeving  

Wonen in een vertrouwde omgeving, op de manier die bij diegene past. Daar streeft Pleyade naar voor iedere cliënt. Dus toen Henny van Eden* na een indicatie eigenlijk moest verhuizen naar een nabijgelegen appartement, besloten de zorgbemiddelaars te zoeken naar een outside-of-the-box oplossing. Dankzij hun inzet kon de slechtziende mevrouw Van Eden in haar eigen woning blijven, mét de juiste zorg.  

 

;
;
2018

Naar Pleyade  

De negentigjarige mevrouw Van Eden* woont al sinds 2011 in een aanleunappartement van een woningcorporatie nabij Binnenrijk. Ze ontving thuiszorg van een andere zorgorganisatie tot het moment dat haar gezondheid minder werd en haar zicht verslechterde. Dochter Patricia vertelt: “Pleyade zat op twee minuten afstand, maar mocht geen thuiszorg bieden. Die kreeg ze van een andere organisatie. Als ze viel, moest ze soms drie kwartier wachten op hulp, omdat de andere organisatie een groot gebied bedient. Nadat ze een hogere indicatie kreeg kon ze over naar Pleyade.”

Mogelijke verhuizing  

Pleyade huurt een aantal appartementen in het gebouw van de woningcorporatie, maar het appartement van mevrouw Van Eden hoorde daar niet bij. Wel was er een appartement op dezelfde gang vrij. Zelf wilde ze absoluut niet verhuizen en ook de familie vond het geen fijn idee om mevrouw uit haar vertrouwde omgeving te halen, juist vanwege haar slechte zicht. Zorgbemiddelaar Jeannette van der Sterren: “Zo’n verhaal raakt ons ook. Mevrouw kent haar eigen appartement en weet precies waar alles staat. In een andere woning, bijvoorbeeld met een indeling in spiegelbeeld, zou ze niet uit de voeten kunnen.”  

Pleyade - Jeannette van der Sterren, mevrouw van Eden en haar dochter

Regelwerk  

Jeannette en haar collega’s wilden er alles aan doen om de verhuizing te voorkomen. Het plan? Pleyade zou het appartement van mevrouw Van Eden gaan huren in ruil voor een ander vrijgekomen Pleyade-appartement, dat dan weer terug naar de woningcorporatie zou gaan. Jeannette: “Er moest van alles geregeld worden, van de alarmering tot de brandveiligheid. Het heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar uiteindelijk is het gelukt. Het voornaamste is dat mevrouw Van Eden hierdoor in haar eigen appartement kan blijven wonen.”  

Roet in het eten? 

Een akkefietje gooide nog bijna letterlijk roet in het eten. Mevrouw Van Eden zette per ongeluk de keuken in brand doordat ze haar keramische kookplaat, waar een doek overheen lag, onbedoeld aanzette. “Dat gebeurde toen we bijna alles geregeld hadden”, vertelt Patricia. “Gelukkig kon ze een tijdje in een kamer van Pleyade terecht, zodat het appartement weer netjes gemaakt kon worden. Toen ze terugkwam, was ze wel even van slag. Ze dacht dat ze in een nieuwe woning terechtkwam.” 

"Dat extra stapje zetten voor een cliënt maakt het verschil."
- Jeannette van der Sterren

Dankbaar 

Mevrouw van Eden is soms nog wat in de war door de brand. Toch merken haar kinderen dat ze het fijn vindt in haar eigen woning. “Ik zie dat mijn moeder geniet, met haar vertrouwde spulletjes en planten om zich heen. Ze woont redelijk zelfstandig, met de zorg van Pleyade dichtbij. Ze vindt de maaltijden heerlijk en ze doet tegenwoordig zelfs mee met sjoelen en bingoën in de recreatieruimte. Ook voor ons als mantelzorgers is het een hele geruststelling. Ik weet niet hoe het afgelopen was als ze wel had moeten verhuizen. We zijn de zorgbemiddelaars dus heel dankbaar.”  

Alles op alles  

Jeannette benadrukt dat dit een unieke situatie was. “Er is geen garantie dat we zoiets een volgende keer weer voor elkaar krijgen. Onze insteek is wel dat we alles op alles zetten voor de cliënt. We stellen ons daarom altijd de vraag: wat kunnen we doen om een wens in vervulling te laten gaan?”  

*Kort voor publicatie van dit jaarverslag is mevrouw van Eden helaas overleden.