Kwaliteitsverslag Pleyade 2022

Selecteer een hoofdstuk

Wij bieden liefdevolle ondersteuning en begeleiding aan ouderen. De medewerker is betrokken en respectvol en heeft oprechte aandacht voor de bewoner. Dat de bewoner zich goed voelt, daar zetten we ons elke dag voor in. In het kort: wij staan voor ‘koester het contact’. Respect voor de keuze van de bewoner staat daarbij centraal; hij is immers verantwoordelijk voor zijn eigen leven. We doen het samen: de bewoner heeft de regie en bepaalt hoe hij wil leven en wij dragen eraan bij om dit te realiseren. De ondersteuning en begeleiding die we bieden, stemmen we af op ieders persoonlijkheid en levensstijl. Zo wordt de eigen levensstijl van de bewoner zoveel mogelijk voortgezet.

1.1 Reflectie op de doelen

1.1.1 Voortzetten levensstijl van de bewoner

Doel: de persoonlijkheid, identiteit en de levensstijl van de bewoner staan op de voorgrond. De daadwerkelijke zorgverlening is hieraan ondersteunend. Wij passen ons aan, aan de manier en de wijze waarop iemand gewend was om te leven.

Wij kiezen ervoor om ons ten opzichte van de bewoner te positioneren als partner die kan ondersteunen waar nodig, maar vooral zorgt dat de bewoner een eigen thuis kan creëren op de manier die hij wenst. Deze manier van denken willen we op alle aspecten van het leven van de bewoner toepassen, dus bijvoorbeeld ook op de manier waarop de bewoner eten en drinken beleeft. Het uitvinden wat hierbij de belangrijke elementen zijn die het gevoel van thuis maken of breken, is de vraag waar het in het project Proev (Pleyades Reis naar Optimaal Eten volgens de Visie) om draait. Het projectplan is gereed en het project, met een doorlooptijd van vier tot zes maanden, is eind 2022 gestart.

Vanaf 1 januari 2022 heeft het team Thuiszorg HbH (Hulp bij Huishouding) de huishoudelijke hulp voor de bewoners van Waalstaete overgenomen. De medewerkers van dit team maken in hun werkwijze geen onderscheid tussen de cliënten die zij in de wijk ondersteunen bij de huishouding en de bewoners binnen de woonlocatie bij wie zij dit doen.

Dit sluit aan bij de visie van Pleyade dat de bewoner bij ons in hun eigen huis thuis zijn en hun eigen levensstijl kunnen voortzetten. De huishoudelijke hulp belt bij de voordeur aan en de bewoner maakt zelf afspraken over de gewenste werkzaamheden. Wij streven ernaar dit ook binnen de andere woonlocaties van Pleyade op deze manier te gaan doen.

Het adviesteam, dat de toekomstige bewoner begeleidt naar een geschikte en gewenste woonlocatie, werkt meer en meer vanuit de woonwensen van een toekomstige bewoner, in plaats van het zorgprofiel of de diagnose. Een voorbeeld: het doen van een huisbezoek kan veel informatie opleveren; belangrijke details over de levensstijl van een bewoner die zonder huisbezoek mogelijk niet aan de oppervlakte zouden komen. Wanneer een bewoner eenmaal woonachtig is op een van onze woonlocaties, wordt onder andere met een nieuwe gespreksvorm, het ervaringengesprek, gewerkt aan het voortzetten van de levensstijl van de bewoner zoals hij gewend was voor de verhuizing.

1.1.2 Ondersteuning en begeleiding op maat

Doel: wij bieden ondersteuning en begeleiding op maat, door het juiste gesprek te voeren: luisteren, de wensen van de bewoner horen en zien en afspraken maken. Dit betekent dat de medewerkers niet op de automatische piloot taken kunnen uitvoeren.

Het voeren van het juiste gesprek heeft in 2022 een impuls gekregen, door een nieuwe gespreksvorm te ontwikkelen. Lange tijd is gewerkt met het dashboard kwaliteit & veiligheid, waarmee onder andere de ervaringen van bewoners in beeld werden gebracht. Hiervoor werd een korte vragenlijst gebruikt, gebaseerd op de vragenlijst van ZorgkaartNederland. In een brede werkgroep, met onder andere vertegenwoordiging vanuit de centrale cliëntenraad, het management, de teams op de woonlocaties en team kwaliteit en beleid, is nagedacht over hoe we de ervaringen van de bewoner beter in beeld kunnen krijgen. De metingen leverden namelijk onvoldoende informatie op om van te kunnen leren en verder te ontwikkelen. Dit heeft geleid tot een nieuwe gespreksvorm: het ervaringengesprek. De wensen, ervaringen en behoeften van de bewoner staan voorop, waarna gekeken wordt of er consequenties zijn voor het zorgleefplan. Tevens wordt in dit gesprek stilgestaan bij enkele kwantitatieve vragen, die aansluiten bij onze visie. Denk hierbij aan de mate waarin de bewoner zich thuis voelt en in hoeverre de bewoner zelf kan bepalen hoe zijn leven eruit ziet. Ook wordt in het ervaringengesprek besproken of een behoefte of noodzaak bestaat voor een gesprek

met één of meerdere disciplines, zoals een arts, een geestelijk verzorger of een ergotherapeut. De bewoner kan zelf zijn gesprekspartners kiezen op het moment dat dit voor hem belangrijk is. Voor de medewerkers is een handreiking ontwikkeld om in het gesprek bij het perspectief van de bewoner te kunnen aansluiten. De pilot met het ervaringengesprek vond plaats van juni tot en met oktober 2022. De eerste ervaringen zijn zeer positief, van zowel bewoners, vertegenwoordigers, als medewerkers. In 2023 wordt het ervaringengesprek in alle teams geïntroduceerd.

Een goede match tussen de informatiebehoefte van bewoner en naasten enerzijds en onze informatievoorziening anderzijds is van groot belang om ondersteuning en begeleiding op maat te kunnen bieden. Bewoners en hun naasten moeten immers weten wat onze insteek is en wat zij van ons mogen verwachten om de regie te kunnen nemen. De timing en dosering van de informatieverstrekking zijn hierbij essentieel. Om ons op dit gebied verder te ontwikkelen, is het project ‘InfoFit’ gestart. Met dit project gaan we na of de informatie die we delen en de informatiemiddelen die we gebruiken nog toereikend zijn, of deze aansluiten bij de behoefte van de ontvanger en hoe we in de toekomst de communicatie-uitingen zo optimaal mogelijk kunnen laten aansluiten op de behoefte van de verschillende ontvangers. Dit project loopt door in 2023.

Mevrouw Roelofs, bewoner op woonlocatie Thuvine.

1.1.3 Het nieuwe wonen

Doel: we richten onze locaties zo in dat mensen er met plezier wonen en de juiste ondersteuning en begeleiding krijgen, indien nodig. We betrekken naasten meer in de zorg voor de bewoner, zeker als de bewoner niet zelf zijn/ haar wensen en behoeften kan aangeven. Locaties staan in verbinding met de natuur en zijn bestemd voor bewoners met én zonder zorgvraag. De locaties zijn onderdeel van de samenleving, naar behoefte van de bewoner.

Wij hebben in het verleden de woonlocaties gebouwd vanuit de ideeën die destijds golden voor verzorgings- en verpleeghuizen. Nu staan we voor de opgave om onze locaties door te ontwikkelen naar een gemeenschap met meer steunvermogen en levendigheid. Het team vastgoed heeft samen met de betrokkenen op de locaties geïnventariseerd op welke wijze de bestaande woonlocaties in toenemende mate volgens de visie op wonen & vastgoed ingericht kunnen worden. De uitkomsten zijn opgenomen in een Lange Termijn Huisvestingsplan. Per locatie is in beeld gebracht welke veranderingen in de inrichting, voorzieningen en situering gewenst en mogelijk zijn, wat de kosten zijn en welke partners deze ontwikkeling willen ondersteunen. Hierbij dient aangetekend te worden dat de meeste locaties door ons gehuurd worden en dat we daardoor deels afhankelijk zijn van de verhuurder. Voor de ene locatie is de opgave groter dan voor de andere locatie. Deze ontwikkeling heeft onder andere geleid tot een verbouwing van locatie Binnenrijk, waardoor bewoners niet langer het sanitair hoeven te delen.

Woonlocatie Het Schild is in juni 2022 onderdeel geworden van Pleyade. Op Het Schild wonen mensen met een visuele beperking. Het betreft zowel bewoners zonder zorgbehoefte als bewoners met verschillende zorgprofielen. In die zin past deze locatie goed bij onze visie op wonen & vastgoed. In de tweede helft van 2022 is hard gewerkt om ervoor te zorgen dat Het Schild de zomerperiode goed door zou komen en er ondersteuning en begeleiding van goede kwaliteit geleverd kon worden. Het gebouw is ingericht voor mensen met een visuele beperking. Daarvoor zijn zowel in het gebouw als daarbuiten diverse voorzieningen. Dit unieke karakter willen we behouden. In de toekomst willen we eveneens mensen met een andere zorgbehoefte en mensen zonder zorgbehoefte verwelkomen op Het Schild.

Om de visie van Pleyade als partner die zorg levert nog beter te kunnen doorvoeren, gaan we de grenzen tussen bewoners binnen onze locaties en bewoners in de wijk die thuiszorg krijgen, laten vervagen. We betrekken ouderen die niet bij Pleyade wonen maar rondom de locaties van Pleyade, meer bij onze organisatie. Ondersteuning die binnen de locatie geboden wordt, is ook zichtbaar en toegankelijk voor mensen die rond de locatie wonen. Het onderscheid tussen “binnen” en “buiten” wordt kleiner, en dat werkt beide kanten op. Op een locatie bieden we diensten aan voor mensen uit de wijk, en binnen onze locaties proberen we meer te werken op de manier waarop we dat in de wijk doen. Dit sluit aan bij onze visie van “partner bij prettig wonen”, zoveel mogelijk zoals thuis.

1.1.4 Technologie en innovatie

Doel: wij willen nog beter aansluiten op de wensen en behoefte van de (individuele) bewoner en zet hiertoe technologische en sociale innovaties in. Hierbij gaat het ook om innovaties ten behoeve van het voorkomen van onvrijwillige zorg. De individuele bewoner is altijd het uitgangspunt. Voor medewerkers is inzichtelijk welke innovaties met welk doel en resultaat zijn ingezet. We werken aan techadoptie, door trainingen en de inzet van digicoaches.

Het Pleyade Innovatie Team (PIT) is een krachtenbundeling van ontwerpers, onderzoekers, techneuten en zorgprofessionals. PIT heeft als doel om met innovaties bij te dragen aan de zelfredzaamheid en het welzijn van bewoners van onze woonlocaties. Het uitgangspunt is altijd de behoefte van de bewoner, ook wel warme technologie genoemd. PIT creëert samen met bewoners en hun naasten en medewerkers praktisch toepasbare oplossingen die het verschil maken.

Recente ontwikkelingen zijn:

• Kas aankleedhulp: met deze innovatie wordt geprobeerd om op een intiem en kwetsbaar moment, namelijk het aankleden, de eigen regie te vergroten. Momenteel wordt het eerste prototype getest.
  • Pleyade Proeftuin: PIT ging op onderzoek uit naar de ontwikkelingen op het gebied van fooddesign, met name gelet op de mogelijkheden voor gemalen voeding. Op 29 september 2022 werden de medewerkers meegenomen in deze ontwikkelingen, in de Pleyade Proeftuin.
  • Diverse trajecten waarin zorgteams met PIT aan de slag zijn gegaan met een actuele uitdaging rondom een bewoner. Een voorbeeld betreft een bewoner die roepgedrag vertoont. Meerdere innovaties zijn en worden uitgeprobeerd, waaronder een trilmatras, met goed resultaat.
  • PIT werkt aan het platform OuVRe, bedoeld om samen met bewoners 360 graden-video’s te kunnen bekijken van locaties met persoonlijke relevantie. De eerste (positieve) ervaringen met VR voor bewoners zijn inmiddels opgedaan.
  • Over LivingMoments, een innovatie om betekenisvol en warm contact tussen bewoners en familieleden/naasten te behouden, is een wetenschappelijk artikel gepubliceerd, dat gepresenteerd is op de ACM conference in New Orleans. Met de presentatie is een bijdrage geleverd aan het overkoepelende doel om de wereld een betere plek te maken met interactieve digitale technologieën.
  • PIT heeft met bewoners en medewerkers van locatie Marga Klompélaan een app ontwikkeld voor foutloos leren. Bewoners kunnen met behulp van de app filterkoffie zetten, waartoe zij zonder gebruik van de app niet in staat zouden zijn. De komende tijd gaat PIT aan de slag om de app uit te breiden met andere apparaten, zoals het gebruik van een wasmachine.

Meer informatie over de innovaties van PIT is te vinden op www.pleyadepit.nl.

Mevrouw Schultinga op haar appartement.

1.2 Ervaringen van bewoners

Tot en met het jaar 2022 is gewerkt met een dashboard kwaliteit & veiligheid, waarop onder andere de ervaringen van bewoners te vinden zijn. Per bewoner zijn de ervaringen opgehaald, om deze vervolgens op team-, locatie- en Pleyadeniveau te kunnen presenteren. In 2022 heeft Pleyade de uitzetverplichting voor ZorgkaartNederland vervuld door de bewoners (of hun vertegenwoordigers) via een digitaal cliëntportaal te verzoeken om een review te plaatsen. De scores op het eigen het dashboard en op ZorgkaartNederland zijn in de tabel hieronder te vinden.

Dashboard ZorgkaartNederland
Woonlocatie Aantal metingen Totaalscore Aantal metingen Totaalscore
Binnenrijk 33 9,2 5 8,9
Eilandstaete 45 7,9 6 8,9