Selecteer een hoofdstuk
In alle onderdelen van Pleyade wordt elke dag weer ons belangrijkste doel nagestreefd. Kort gezegd draait alles om liefdevolle ondersteuning en begeleiding aan de bewoner. Dit streven hebben wij vertaald naar zestien Pleyadedoelen voor 2022 en 2023, die als volgt kunnen worden samengevat: de bewoner kan diens levensstijl voortzetten, ook nadat wij als partner in het leven van de bewoner zijn gekomen. De bewoner wordt op maat ondersteund en begeleid, thuis of op een woonlocatie van Pleyade, waar het plezierig wonen en leven is.
Met technologie en innovatie willen wij nog beter aansluiten op de wensen en behoeften van de bewoner. Wij beschouwen de medewerker als partner van de bewoner en stellen alles in staat om hen vitaal aan het werk te houden, met het nodige werkgeluk. De medewerker is in onze ogen zelf verantwoordelijk voor de eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling, wij ondersteunen op onze beurt de medewerker bij het voeren van de regie. Wij zijn ervan overtuigd dat samenwerking een organisatie dynamischer en de ondersteuning en begeleiding aan de bewoner beter maakt. Medewerkers werken daarom samen in gevarieerde teams.
Als organisatie werken wij ook met gevarieerde collega’s samen. Wij vormen een lerend netwerk met organisaties binnen en buiten de ouderenzorg. Dit alles gebeurt in een organisatie waarin sprake is van gezonde medezeggenschap, waarin de financiën op orde zijn en continu wordt gewerkt aan het monitoren en verbeteren van de kwaliteit van onze dienstverlening.
In de drie hoofdstukken van dit kwaliteitsverslag wordt vanuit het perspectief van de bewoner, de medewerker en het gezond bedrijf gekeken naar de Pleyadedoelen. Welke stappen zijn in 2022 gezet, gericht op deze doelen? Waar staan we nadat een jaar lang aan de Pleyadedoelen is gewerkt? Bij welke doelen liggen we op koers? Welke doelen behoeven in het komende jaar nog extra aandacht?
Het publieksjaarverslag geeft aan de hand van interviews met bewoners, medewerkers en medezeggenschap een sfeerimpressie van het afgelopen jaar bij Pleyade. Beide verslagen vullen elkaar aan: het kwaliteitsverslag bevat de grote lijnen, het publieksjaarverslag beschrijft enkele achtergrondverhalen. In beide verslagen valt onder andere te lezen over de overname van Het Schild, een woonlocatie die goed past bij onze visie op wonen en vastgoed. Ook de ontwikkeling van nieuwe kwaliteitsinstrumenten, te weten het ervaringengesprek en de kwaliteitsgesprekken, hebben hun weg naar beide verslagen gevonden, net als de geslaagde verbouwing van woonlocatie Binnenrijk en de samenwerking tussen de teams op de locaties met de thuiszorg. Het stemt tevreden om te kunnen stellen dat we wederom kunnen putten uit tal van voorbeelden die aangeven dat we ons belangrijkste doel steeds in het vizier houden.
* In dit document is gekozen om de term bewoner te gebruiken. Waar in dit plan over “bewoner” gesproken wordt, kan ook “cliënt”, “zorgvrager”, “senior” of “oudere” gelezen worden. Daar waar gesproken wordt over “hij”, kan ook “zij” of “hen” gelezen worden. U mag lezen wat u fijn vindt en wat u aanspreekt.