Kwaliteitsverslag Pleyade 2023

Selecteer een hoofdstuk


Pleyade kan enkel de ambitie op de pijlers bewoner en medewerker waarmaken, als sprake is van een gezond bedrijf. Daaronder verstaan we een organisatie waarin medewerkers zich gehoord voelen en sprake is van transparante communicatie en gezonde medezeggenschap. Pleyade is een waardevolle partner in de regio en werkt samen met partijen binnen en buiten de ouderenzorg. Het vastgoed ondersteunt de visie op leven en wonen zo goed als mogelijk, met vernieuwingen dragen we bij aan het versterken van de eigen regie van bewoner en het werkplezier van medewerkers. We zijn een financieel gezonde organisatie, waarin kwaliteit onderdeel is van het dagelijkse werk.

3.1 Reflectie op de doelen uit het Pleyadeplan 2023

3.1.1 Horen en gehoord worden

Doel: We vinden het belangrijk om informatie op te halen bij de medewerkers zodat we beleid maken en beslissingen nemen die rekening houden met de praktijk en passen bij de visie.

Op diverse manieren is de afgelopen periode gewerkt aan het versterken van het gevoel dat medewerkers zich gehoord worden. Zo zijn met de gehele behandeldienst bijeenkomsten gehouden waarin met elkaar gesproken is over het toekomstperspectief van de dienst. Deze bijeenkomsten maken onderdeel uit van een groter traject, waarin de visie van Pleyade wordt vertaald naar de praktijk van de behandeldienst, nu en in de toekomst, en bepaald wordt welke route daarvoor bewandeld dient te worden.

Andere voorbeelden zijn: het verplaatsen van de besluitvorming van het bestuursoverleg naar het overleg van het managementteam, diverse initiatieven in het kader van kortcyclisch werken, het toekennen van een formele status aan het teamhoofdenoverleg en de evaluatie van de commissiestructuur. Daarnaast zijn de staf- en ondersteunende diensten vaker betrokken, bijvoorbeeld bij de beleidsdagen van het middenkader en door diverse adviseurs aan te laten sluiten bij de gebiedsoverleggen en forecastgesprekken. In 2024 zetten we dit voort.

Stamtafel Binnenrijk
Stamtafel woonlocatie Binnenrijk
3

3.1.2 Gezonde medezeggenschap

Doel: we vinden het belangrijk dat we kunnen afstemmen met een vertegenwoordiging van bewoners en medewerkers. Buiten de formele overlegstructuur is het bij Pleyade gebruikelijk dat de raad van toezicht, het bestuur, het management en de medezeggenschap regelmatig aanwezig zijn op de locaties om eens rond te lopen, de sfeer te proeven en aanspreekbaar te zijn voor bewoners en medewerkers.

Medezeggenschap van bewoners wordt op elke woonlocatie op een passende manier uitgeoefend. Dat kan zijn via directe inspraak of door middel van een vertegenwoordigende raad. Een cliëntenraad van Pleyade is daarom veelkleurig, bijvoorbeeld een raad van bewoners, een familiepanel, of een stamtafel. De laatstgenoemde vorm is in 2023 op verschillende woonlocaties met succes geïntroduceerd. Zeker op woonlocaties waar het niet eenvoudig is om en formele raad op te zetten en in stand te houden, biedt de stamtafel uitkomst. De stamtafel is laagdrempelig en daarmee zeer geschikt voor bewoners voor wie deelname aan een formele raad geen optie is.

Gezonde medezeggenschap betekent ook een goede relatie met de medezeggenschapsorganen: de centrale cliëntenraad, de ondernemingsraad en de professionele adviesraad. De bestuurder heeft in 2023 ingezet op het vroegtijdig informeren van de ondernemingsraad en de centrale cliëntenraad over de ontwikkelingen waarvoor een advies- of instemmingstraject aankomende is. Gezonde medezeggenschap blijft ook in 2024 een doel.

3.1.3 Lerend netwerk

Doel: Pleyade ziet zichzelf als een waardevolle partner in de regio. Het netwerk van Pleyade is van belang en de samenwerking die daaruit voortvloeit draagt eraan bij om een gezond bedrijf te blijven omdat we met elkaar kunnen leren en reflecteren. De netwerken waarin Pleyade participeert, richten zich niet alleen specifiek op ouderenzorg. We leren van organisaties die meer gericht zijn op wonen en welzijn en minder op zorgen. We wisselen ook intern vaker ervaringen uit en leren zodoende van elkaar.

Voorbeelden van externe samenwerkingsverbanden in 2023 zijn het kennisnetwerk dementie, Liemosa, een regionale samenwerking met Rijnstate en collega ouderenzorgorganisaties, het Korsakov Kennis Centrum en WZW (werkgeversvereniging van zorg- en welzijnsorganisaties). Daarnaast maken veel professionals van Pleyade deel uit van de netwerken die relevant zijn voor hun vakgebied.

Een andere ontwikkeling is dat Pleyade samen met enkele ouderenzorgorganisaties in de regio opleidingsplekken voor GZ-psychologen bieden. Hierbij verzorgt het expertise- en behandelcentrum Parago de begeleiding, en één van de ouderenzorgorganisaties een vaste opleidingsplek.

Wij zien het belang van strategische samenwerkingsverbanden in de regio de komende jaren toenemen en zien dit als een belangrijke opgave voor de raad van bestuur. Dit doel mag daarom in het Pleyadeplan 2024 niet ontbreken.

 

Teamhoofden Nancy en Karlijn zijn aan het inpakken.
5

3.1.4 Vastgoed

Doel: Pleyade wil samenwerken met partijen die de visie op leven en wonen delen. Per locatie wordt in beeld gebracht welke veranderingen in de inrichting, voorzieningen, situering gewenst en mogelijk zijn, wat de kosten zijn en welke partners deze ontwikkeling willen ondersteunen. Dit alles met als doel op elke locatie zo dicht mogelijk te komen bij de visie op leven en wonen, rekening houdend met de (on)mogelijkheden van het gebouw.

In 2023 is een duurzaam meerjarenonderhoudsplan voor alle eigendomslocaties opgeleverd. Hierdoor is sprake van een meer voorspelbare en beïnvloedbare onderhoudsplanning. Pleyade heeft de ambitie om voor deze locaties versneld Paris proof te worden. Een subsidie voor verduurzaming is voor twee projecten voorlopig toegekend, namelijk Het Schild en het kantoor aan de Van Kleffensstraat.

Op woonlocatie Binnenrijk is begin 2023 een verbouwing afgerond. Voor de verbouwing deelden de bewoners met z’n zessen twee badkamers en toiletten, maar nu heeft iedereen de beschikking over privé-sanitair. Een grote vooruitgang, passend bij de visie van Pleyade. Daarnaast zijn de ontmoetingsruimtes opgeknapt, is een extra tuin gecreëerd en hebben alle kamers nu de beschikking over een eigen voordeur met een nisje. Gedurende de verbouwing hebben de bewoners enkele maanden in Elst gewoond. De kamers van de bewoners zijn daar zoveel mogelijk op dezelfde manier ingericht en ook de medewerkers gingen mee naar Elst. Een andere verbouwing betreft woonlocatie Waalstaete. Daar is een bouwteam gestart, dat de verbouwing begeleidt. De planning is dat in het vierde kwartaal van 2024 de locatie verbouwd is, waarna de locatie beter past bij de visie op wonen van Pleyade.

In 2023 is besloten om de locatie in Elst uit te breiden met tijdelijke huisvesting. Hierdoor wordt ruimte gecreëerd om maximaal 36 revalidanten gelijktijdig te helpen. Dit maakt de toekomstige herontwikkeling van de revalidatie aan de Slochterenweg in Arnhem mogelijk. Vooruitlopend hierop verhuist een deel van de bewoners van Waalstaete tijdelijk naar Elst, wanneer hun woonlocatie verbouwd wordt.

Pleyade is actief op zoek naar partners om samen invulling te geven aan de opgave van het scheiden van wonen en zorg. Het doel is dat mensen langer in hun eigen, vertrouwde omgeving kunnen blijven worden of kiezen voor een nieuwe woonomgeving met zorg in de nabijheid. Samen met Vivare krijgt dit op dit moment conceptueel vorm in het project Vriezenenck in Elst. In Ressen verkent Pleyade samen met een projectontwikkelaar de mogelijkheden van een andere plan voor het scheiden van wonen en zorg. Bij een derde nieuwbouwproject, Pleynkwartier, is met diverse partijen gesproken, met als doel om tot een haalbaar plan te komen. In 2024 wordt de verdere planvorming uitgewerkt.

3.1.5 Innovatie

Doel: we denken in oplossingen en uitdagingen in plaats van in problemen en zodoende proberen we nieuwe dingen uit en maken we bestaande dingen beter. Mede door het inzetten van technologie en de positionering van innovatie in de organisatie proberen we het lerend vermogen van medewerkers te vergroten.

Om meer gebruik te maken van vernieuwingen die zich elders hebben bewezen, is sinds 2023 het team Kwaliteit en Innovatie actief. In dit team zijn de aandachtsgebieden innovatie, projecten, kwaliteit en beleid gecombineerd. Het team volgt de ontwikkelingen binnen en buiten de sector op de voet en adviseert het bestuur en management over de inzet van bewezen technologieën. De projectleider en de adviseurs kwaliteit en beleid, die deel uitmaken van het team, ondersteunen en begeleiden de organisatie. Dit betreft exploreren, implementeren, evalueren en borgen van innovaties ter bevordering van de woon- en leefomgeving van de bewoner en/of de werk- en leeromgeving van de medewerker. Het team bevordert het delen van kennis over de grenzen van de woonlocaties heen, zodat we van elkaars ervaringen met innovaties leren. Hiermee wordt een structuur gecreëerd waarin (meer) ruimte is voor het ontstaan, het uitwerken en het uitproberen van nieuwe ideeën. De eerste pilot die door het team kwaliteit en innovatie is geïnitieerd, betreft een pilot met slim incontinentiemateriaal, die eind 2023 van start is gegaan. Andere voorbeelden van recente innovaties, zijn het gebruik van druppelbrillen, waarmee bewoners weer zelf hun ogen kunnen druppelen, elektronische toedienregistratie voor cliënten in de wijk en bewoners op de woonlocaties met een indicatie exclusief behandeling en een tool waarmee incidentele uitzendkrachten en ZZP’ers toegang verleend wordt tot de dossiers van de bewoners.

Het verpleegoproepsysteem op diverse woonlocaties van Pleyade is aan vervanging toe, omdat het niet meer betrouwbaar en niet toekomstbestendig genoeg is. Een externe adviseur is ingeschakeld om samen met diverse betrokkenen vanuit Pleyade een programma van eisen op te stellen voor een geavanceerd en toekomstbestendig verpleegoproepsysteem. Hierbij wordt meegenomen dat veel innovaties, waaronder ook slim incontinentiemateriaal, data genereren, die idealiter verzameld worden in één platform waarin de zorgmedewerkers het overzicht kunnen houden. De externe adviseur begeleidt in 2024 de aanbesteding en implementatie.

In 2024 blijft Pleyade de ontwikkelingen volgen en bewezen technologieën in gebruik nemen. Om dit proces te faciliteren, gaan we met ingang van 2024 de samenwerking aan met de Technologie & Zorg Academie Achterhoek en omstreken. Deze samenwerking maakt het eenvoudiger om van andere organisaties te leren en technologieën laagdrempelig uit te proberen.

 

Computerscherm met forecasting
8

3.1.6 Financiën

Doel: wij gaan verantwoord en proactief om met de aan ons toebedeelde (financiële) middelen. We vinden het idee van een jaarlijkse, statische begroting achterhaald en voeren een continue dialoog over de inzet van de beschikbare budgetten.

Pleyade is gewend om met forecasts te werken. Hierin wordt gereflecteerd op de ontwikkelingen in de afgelopen periode, de voortgang op de onderwerpen uit het Pleyadeplan en de verwachte ontwikkelingen tot één à anderhalf jaar vooruit, inclusief de verwachte (financiële) impact. De forecasts hebben in 2023 een aantal wijzigingen ondergaan. In plaats van per kwartaal, worden de gesprekken nu drie keer per jaar gehouden. De eerste forecast valt zodoende na de piek van de jaarafsluiting en de tweede forecast na de zomervakantie. Daarnaast worden de forecasts niet meer per gebied met de raad van bestuur en concerncontroller besproken. In plaats daarvan presenteren de managers hun forecasts in één gezamenlijke meeting. Daardoor weten managers beter wat er bij elkaar speelt. De managers voeren op hun beurt forecastgesprekken met de teamhoofden in hun gebied. De business controllers, HR-adviseurs en adviseurs kwaliteit en beleid ondersteunen en adviseren de teamhoofden en managers bij deze decentrale gesprekken, elk vanuit hun eigen specialisme. In 2024 wordt de forecast verder geprofessionaliseerd, dit doel blijft in 2024 daarom aanwezig in het Pleyadeplan.

3.1.7 Kwaliteit

Doel: we gaan veelvuldig en vanzelfsprekend het gesprek aan met de bewoner, naasten en medewerkers. Wat we zien en wat we horen bekijken we kritisch en is de basis voor continue verbetering. Kwaliteit is onderdeel van het dagelijkse werk, het is aan de teams om de vastgestelde kaders in te vullen. De instrumenten van het kwaliteitssysteem, zoals externe audits en het in beeld brengen van ervaringen van bewoners en medewerkers, worden vernieuwd, zodat deze instrumenten aansluiten bij de behoefte van de teams.

In 2023 zijn de twee vernieuwde kwaliteitsinstrumenten in gebruik genomen: het ervaringengesprek (zie 1.1.1) en de kwaliteitsmeter. Met de kwaliteitsmeter worden metingen uitgevoerd door de teams zelf, bijvoorbeeld op het gebied van medicatieveiligheid, methodisch werken met het zorgdossier en hygiëne & infectiepreventie. De teamhoofden bespreken de uitkomsten van de metingen en eventuele vervolgacties met het team en nemen de hoofdlijnen mee in de forecastgesprekken. De adviseurs kwaliteit en beleid ondersteunen dit proces. Deze adviseurs zijn in 2023 gekoppeld aan de verschillende gebieden. Zij zijn veelvuldig op de woonlocaties aanwezig, betrokken bij overlegmomenten en ondersteunen zodoende de manager, de teamhoofden en de teams bij het monitoren van kwaliteit en bij het leren en ontwikkelen.

De kwaliteitsgesprekken zijn eind 2022 gestart en in 2023 gecontinueerd. Samen met Gundelach Organisatieadvies is deze methode ontwikkeld, waarmee de teams op de woonlocaties inzicht krijgen in hoe zij zich verhouden tot de verschillende kwaliteits- en toetsingskaders. De kwaliteitsgesprekken nemen drie dagen in beslag. De eerste dag staat volledig in het teken van de ervaringen van bewoners. Op de tweede dag gaat het team allereerst met de auditoren in gesprek over hoe zij denken over de kwaliteit die zij leveren. Daarna worden met verschillende teamleden verdiepende gesprekken gevoerd. De derde dag betreft een werksessie waarin de bevindingen worden gedeeld, uitgebreid stilgestaan wordt bij waar het team trots op is en een plan van aanpak wordt gemaakt om aan de slag te gaan met de belangrijkste verbeterpunten.

De vernieuwde kwaliteitsinstrumenten passen bij de visie van de organisatie en worden in 2024 voortgezet. De ontwikkelingen staan echter niet stil. De vervanger voor de kwaliteitskaders is in ontwikkeling, in de vorm van een generiek kompas. Dit kompas kan consequenties hebben voor onze kwaliteitsinstrumenten. Zodra het kompas gereed is, wordt bepaald of de instrumenten aanpassing behoeven.

Jaarverslagpleyade.nl gebruikt cookies

Om de website gemakkelijker en persoonlijker te maker, gebruiken we cookies en vergelijkbare technieken. U kunt altijd zelf kiezen welke soorten cookies u wilt toestaan.  Lees hierover meer in de cookieverklaring.