Zorggezel geeft cliënt extra aandacht 

Een zorggezel is geen verzorgende, thuishulp of verpleegkundige. De zorggezel bemoeit zich zelfs helemaal niet met de zorg, maar is er puur voor extra aandacht voor cliënten. 

2017

In dienst van Pleyade

Zorggezel is een nieuwe (betaalde) functie. Eind 2016 introduceerde Pleyade haar nadat uit onderzoek bleek dat er veel behoefte is aan extra aandacht voor cliënten in het verpleeghuis. In 2017 zijn er 115 zorggezellen in dienst gekomen van Pleyade. Bij hun sollicitaties is vooral gekeken naar inlevings- en empathisch vermogen.

Ook moeten zorggezellen hun werk zelf goed kunnen organiseren. Er zijn weinig vaste kaders - immers, het gaat om de individuele aandacht voor de cliënt en elke cliënt is anders. Samen zijn ze goed voor 1.800 uur extra cliëntaandacht per week op de twaalf locaties.

Ademruimte

Dat het werkt, laat de praktijk al zien. Veelgehoorde reacties: cliënten zijn rustiger als ze op moeilijke momenten positieve aandacht krijgen van de zorggezel. Daardoor loopt de zorg soepeler en is er soms zelfs minder medicatie nodig.

Door de inzet van zorggezellen krijgen ook mantelzorgers en vrijwilligers meer ademruimte. Nog een positief effect is dat cliënten meer durven te vragen, wat gunstig is voor hun welzijn.

'Vrijgestelde tijd'

Bij de komst van de zorggezellen werd duidelijk dat zorgmedewerkers ook graag meer tijd willen investeren in aandacht voor de cliënten. Aan die wens komt Pleyade in 2018 tegemoet.

Een deel van de extra gelden voor de zorg wordt besteed aan 'vrijgestelde tijd' voor zorgmedewerkers, bedoeld om iets extra's te doen met cliënten.

Zorggezel Clementine Gerressen: 

"Ik heb een superbaan!"

"Toevallig ken ik de coördinator van de zorggezellen. Zij vroeg: is dat niet iets voor jou? Toen dacht ik: ik ga het proberen. En vanaf dag één vind ik het geweldig. Prachtig om de cliënt die nodige aandacht te geven. Als ik binnenkom zeg ik iedereen eerst gedag en loop ik een rondje door de afdeling. We hebben geen vooropgezet plan, ik kijk wie er op dat moment behoefte heeft aan speciale aandacht. Wat ik zoal doe? Naar buiten voor een wandelingetje, een spelletje, samen koffie drinken, handmassage, nagels lakken, klankbord zijn, luisteren, iemand troosten."

Te druk

"Een belangrijke vraag in het begin was hoe het personeel denkt over de zorggezellen. Wij komen hier tenslotte voor de leuke dingen die de zorgmedewerkers ook wel zouden willen doen! In de praktijk hebben ze het hartstikke druk met de vaste zorgtaken. Ze werken hard om de boel draaiende te houden.

En dan is er vaak weinig tijd voor extra aandacht. Dus daar hebben we met elkaar over gesproken. Conclusie is dat iedereen vindt dat we een aanvulling zijn op de zorg, geen vervanging ervan. Van afgunst merk ik totaal niks. Ik heb juist het idee dat ze blij met ons zijn. Omdat de cliënten
ook gelukkiger zijn. Hoe waardevol is dat?" 

Samen een film kijken

"Wat je nodig hebt is inlevings- en inschattingsvermogen. En geduld. En communicatievaardigheid. Je moet laten merken dat je ziet dat iemand verdrietig is. Je moet ook zien dat je iemand beter even met rust kunt laten. Ik vraag altijd: heeft u zin om even naar buiten te gaan, of iets anders te doen? Niks moet, veel kan. Er is hier een binnenpleintje,

laatst gingen we daar met iedereen lekker zitten en de film Ja zuster, nee zuster kijken. Met koffie en wat lekkers en daarna een advocaatje met slagroom. Dan zijn de mensen zó aan het genieten! Ja, ik ben hier helemaal op mijn plek. Wat een geweldige, leuke, bijzondere, fijne superbaan! Ik heb er alles voor over. En ik hoop dat ik het nog lang mag doen."