Kwaliteitsverslag Pleyade 2022

Selecteer een hoofdstuk


Pleyade kan enkel de ambitie op de pijlers bewoner en medewerker waarmaken, als sprake is van een gezond bedrijf. Pleyade is een waardevolle partner in de regio en werkt samen met partijen binnen en buiten de ouderenzorg. Het vastgoed ondersteunt de visie op leven en wonen zo goed als mogelijk, met innovaties dragen we bij aan het versterken van de eigen regie van bewoner en het lerend vermogen van medewerkers. We zijn een financieel gezonde organisatie, waarin kwaliteit onderdeel is van het dagelijkse werk.

3.1 Terugblik op de doelen uit het Pleyadeplan voor 2021

3.1.1 Gezonde medezeggenschap

In het Pleyadeplan 2021 was het doel gezonde medezeggenschap ondergebracht bij de pijler bewoner. Om medezeggenschap door bewoners vorm te geven is op locaties gezocht naar een optimale samenwerkingsvorm. Er zijn locaties waar een cliëntenraad is ingesteld, maar er zijn ook andere vormen van medezeggenschap geïntroduceerd, zoals een bewonerspanel of stamtafel. De teamhoofden en leden van de cliëntenraad zijn gedurende een half jaar ondersteund door twee coaches, om de medezeggenschap te optimaliseren. Daarnaast zijn kennissessies georganiseerd over de Wmcz. De medezeggenschapsregeling op basis van de Wmcz is in het najaar van 2021 vastgesteld.

In de komende jaren is het doel gezonde medezeggenschap breder getrokken. Het gaat om medezeggenschap van zowel bewoners als medewerkers, waarbij we ook meer gezamenlijk willen optrekken. Gezonde medezeggenschap is een voorwaarde voor een gezond bedrijf, derhalve is dit doel in de komende jaren ondergebracht bij deze pijler.

3.1.2 Strategisch beleid

Het strategisch beleid voor de periode 2021 tot 2025 is vastgesteld, binnen de organisatie en met externe stakeholders gedeeld en op de website gepubliceerd. De strategische koers krijgt op verschillende manieren en op verschillende momenten steeds weer de aandacht, met als doel om het gesprek erover te laten voortduren. Een voorbeeld is de eerder genoemde verhalenbundel. De strategie vormt de basis voor de Pleyadedoelen en wordt zodoende ook verder onder de aandacht gebracht en concreter gemaakt.

Stamtafel op Lobede met bewoners en teamhoofd José Bosman

3.1.3 Werken aan kwaliteit

Teamhoofden zijn als een spin in het web die de processen op de locaties inrichten, managen en aansturen. Met het project ‘procesoptimalisatie’, dat in de 2e helft van 2021 gestart is, analyseren en optimaliseren we deze processen en brengen we mogelijke knelpunten die door de teamhoofden worden ervaren in kaart. Daarnaast wordt er binnen dit project geïnventariseerd waar extra ondersteuning bij de teamhoofden gewenst is, hoe de teamhoofden meer uniform kunnen werken, meer inzicht kunnen krijgen in elkaars werkwijze, onderling structureel verbinding kunnen maken en van elkaar kunnen leren.

Team kwaliteit en beleid heeft zich georiënteerd op mogelijkheden voor externe toetsing van het kwaliteitsmanagementsysteem. Begin 2022 wordt een audit uitgevoerd, met als belangrijkste kaders het kwaliteitskader verpleeghuiszorg en het toetsingskader van IGJ. Na de audit vindt een evaluatie plaats, waarna het doel is om een periodieke auditcyclus in te regelen, waarin alle locaties minimaal eenmaal per twee jaar bezocht worden.

Daarnaast is gestart met de doorontwikkeling van de belangrijkste kwaliteitsinstrumenten, waaronder de wijze waarop ervaringen van bewoners (zie ook paragraaf 1.2) en medewerkers (zie ook paragraaf 2.2) in kaart worden gebracht en het dashboard kwaliteit & veiligheid. Kortom: de eerste stappen zijn gezet, maar dit doel is nog niet afgerond. In het plan voor 2022 en 2023 krijgt dit thema derhalve wederom een plaats.

3.1.4 Privacy

Om niet afhankelijk te zijn van één functionaris en de kennis over Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) over meer personen in de organisatie te verdelen, is een werkgroep AVG opgericht. De werkgroep richt zich op bewustwording van medewerkers met betrekking tot de omgang met de AVG-richtlijnen. Eind 2021 heeft de werkgroep een evaluatie gehouden. Daaruit is naar voren gekomen dat de werkgroep onvoldoende in staat blijkt om in te spelen op ad hoc-vragen en zeer specialistische vragen. Het is voor de leden van de werkgroep problematisch om de werkzaamheden voor de werkgroep te combineren met hun eigenlijke functie. De werkgroep heeft geadviseerd om twee AVG-functionarissen aan te nemen. Het profiel is opgesteld, de werving vindt in 2022 plaats. Of en in welke rol de werkgroep aanblijft, wordt op een later moment bepaald.

3.1.5 Herinrichting thuiszorg

De koers voor thuiszorg is bepaald en als volgt samen te vatten: bij Pleyade Thuiszorg werken collega’s in kleine teams die zich specifiek richten op ouderen die dicht bij een locatie van Pleyade wonen. Wij bieden hen de zorg, begeleiding en praktische ondersteuning die zij nodig hebben. Hiervoor werken de teams samen met collega’s buiten het team, zoals verpleegkundigen, behandelaars, de zorgteams van de locaties, andere thuiszorgorganisaties en externen.

Op Malburgstaete zijn de eerste stappen gezet. Het zorgteam van Malburgstaete en het thuiszorgteam werken samen in woningen van woningcorporatie Vivare en bij cliënten van RIBW. Men kent elkaar inmiddels beter en de samenwerking groeit. Een voorbeeld is dat een verpleegkundige van het zorgteam meedraait in de telefonische bereikbaarheidsdienst voor cliënten in de wijk.

Een andere locatie waar stappen zijn gezet, is Waalstaete. De serviceassistenten maken onderdeel uit van het thuiszorgteam. Voorheen was dit een apart team, dat onder andere de appartementen van de bewoners schoonmaakte. Waar de regie eerder vooral bij de medewerkers lag, ligt deze nu bij de bewoner. De bezoekmomenten worden in overleg met de bewoner gepland, de bewoner weet wanneer welke medewerker komt. Andere voordelen zijn dat er meer maatwerk geboden wordt, er meer tijd is voor de schoonmaak en de medewerkers meer het gevoel hebben bij een bewoner thuis te komen. Dit komt doordat de medewerkers zowel bij bewoners van Waalstaete als bij bewoners elders in de wijk komen.

Dit onderwerp komt niet meer terug als apart doel in het plan 2022-2023.

3.1.6 Visie-ondersteunend vastgoed

Pleyade heeft als uitdaging om zowel de bestaande locaties als nieuwbouwlocaties volgens de visie op wonen en vastgoed in te richten. Deze visie is in dialoog met diverse stakeholders opgesteld. Om richting te geven aan deze uitdaging, zijn een lange termijn huisvestingsplan, een meerjaren onderhoudsplan en een meerjaren verduurzamingsplan opgesteld. Vanuit de visie op wonen en vastgoed zijn de locaties Huissensestraat en Marga Klompélaan in gebruik genomen. Rondom de nieuwbouw van Tertzio in Elst is de planvorming in een afrondende fase. De verbouwing van Waalstaete is momenteel in voorbereiding. De verwachting is dat begin 2022 daadwerkelijk gestart kan worden met het verbouwproces. Rondom het Pleynkwartier zijn de eerste plannen gepresenteerd aan diverse stakeholders. In Pleynkwartier gaan mensen met en zonder zorgvraag naast elkaar wonen. Het wordt een aangename plek waar mensen met behoud van kwaliteit van leven zelfstandig kunnen wonen, werken, ontspannen en participeren in de samenleving. Met alle noodzakelijke ondersteuning en diensten binnen handbereik. Exact volgens de visie van Pleyade. De verwachting is dat in 2022 een start met de werkzaamheden wordt gemaakt.

Bewoner op woonlocatie Waalstaete
6

3.2 Lerend netwerk

Pleyade ziet zichzelf als een waardevolle partner in de regio. Wij werken graag samen en delen informatie waar nodig. Samenwerking is gericht op de relatie en de overtuiging dat wij altijd van elkaar kunnen leren. Samenwerken en delen neemt in de samenleving een steeds grotere rol in en wij geloven dat dit ook geldt op zakelijk vlak in het zorglandschap. De netwerken waarin Pleyade participeert, richten zich niet alleen specifiek op ouderenzorg. We kijken breder naar organisaties waar we van kunnen leren. Een voorbeeld is het lerende netwerk dat we samen met de woningbouwcorporaties hebben. Daarnaast maken we ook deel uit van verschillende lerende netwerken met ketenpartners, zorgkantoren en zorgverzekeraars zoals Menzis, gemeenten, wijkverenigingen en andere stakeholders. Voorbeelden van belangrijke lerende netwerken zijn het netwerk ter bevordering van de innovatie en technologische ontwikkelingen en het kennisnetwerk dementie. Een ander voorbeeld is dat de teamhoofden hebben deelgenomen aan een regionaal leiderschapsprogramma. Het netwerk van Pleyade is van belang en de samenwerking die daaruit voortvloeit draagt eraan bij om een gezond bedrijf te blijven, omdat we met elkaar kunnen leren en reflecteren.

Jaarverslagpleyade.nl gebruikt cookies

Om de website gemakkelijker en persoonlijker te maker, gebruiken we cookies en vergelijkbare technieken. U kunt altijd zelf kiezen welke soorten cookies u wilt toestaan.  Lees hierover meer in de cookieverklaring.