Kwaliteitsverslag Pleyade 2022

Selecteer een hoofdstuk


Welke ondersteuning we ook verlenen, Pleyade wil een waardevolle partner van de bewoner zijn. Dat betekent dat we naast de bewonerstaan en een bijdrage leveren aan het leven zoals hij/zij dat wil. Pleyade faciliteert en ondersteunt, maar bepaalt niet voor de bewoner. De persoonlijkheid, identiteit en eigen levensstijl van de bewoner staat op de voorgrond en de daadwerkelijke ondersteuning en begeleiding past zich aan. Vanuit deze gedachte hebben we in 2021 weer vele liefdevolle en waardevolle belevingen weten te realiseren, waarover meer te lezen is in het publieksjaarverslag. Dat verslag geeft aan de hand van interviews met bewoners, familie, medewerkers en medezeggenschap een sfeerimpressie van het afgelopen jaar bij Pleyade.

Het coronavirus heeft ook in het afgelopen jaar veel impact gehad op de bewoners en medewerkers. Helaas heeft vrijwel iedere woonzorglocatie inmiddels ervaring in de omgang met het virus, met alle verdrietige gevolgen van dien. Tegelijkertijd zien we juist dat deze ervaring ervoor zorgt dat teams inmiddels beter in staat zijn om met de gevolgen en het voorkomen van de verspreiding van het virus om te gaan.

Meer dan ooit staat het perspectief van het individu, de bewoner, voorop bij de keuzes die gemaakt worden als een locatie nogmaals te maken krijgt met het virus. De omgang met het virus is een treffend voorbeeld van het proces dat Pleyade doormaakt. Van centraal bedachte en strikt gehanteerde protocollen bij aanvang, tot het maatwerk dat nu mogelijk is.

Ondanks – en wellicht ook deels dankzij – de impact van het coronavirus heeft Pleyade in het afgelopen jaar mooie stappen gezet en zijn we dichterbij de realisatie van de Pleyadedoelen uit het Pleyadeplan 2021 gekomen. In dit kwaliteitsverslag kunt u uitgebreid teruglezen hoe wij terugkijken op de gestelde doelen en of en hoe deze doelen terugkomen in het Pleyadeplan 2022-2023. Daarnaast komen in dit verslag de gebruikelijke elementen vanuit het kwaliteitskader verpleeghuiszorg terug, zoals ervaringen van bewoners, basisveiligheid, personeelssamenstelling en lerend netwerk. Dit alles is ondergebracht in drie hoofdstukken, vernoemd naar de bij Pleyade bekende pijlers bewoner, medewerker en gezond bedrijf.

Bewoner is zijn eten aan het voorbereiden

* In dit document is gekozen om de term bewoner te gebruiken. Waar in dit plan over “bewoner” gesproken wordt, kan ook “cliënt”, “zorgvrager”, “senior” of “oudere” gelezen worden. Daar waar gesproken wordt over “hij”, kan ook “zij” gelezen worden. U mag lezen wat u fijn vindt en wat u aanspreekt.

Jaarverslagpleyade.nl gebruikt cookies

Om de website gemakkelijker en persoonlijker te maker, gebruiken we cookies en vergelijkbare technieken. U kunt altijd zelf kiezen welke soorten cookies u wilt toestaan.  Lees hierover meer in de cookieverklaring.