Selecteer een hoofdstuk
De persoonlijkheid, identiteit en eigen levensstijl van de bewoner staat op de voorgrond en de medewerker is hieraan ondersteunend. We kijken samen welke ondersteuning passend is en vullen dit in met toegewijde medewerkers. De medewerkers ondersteunen de bewoner vanuit hun professionele verantwoordelijkheid en kunnen omgaan met de balans tussen afstand en nabijheid. We verwachten van medewerkers dat zij zich van hun ondernemende kant laten zien bij het vervullen van de behoeften van de bewoner en het bieden van persoonlijke aandacht. Medewerkers zien ons als een fijne werkgever, waar ze ruimte krijgen voor ondernemerschap en persoonlijke ontwikkeling.
2.1 Terugblik op de doelen uit het Pleyadeplan voor 2021
2.1.1 Leren en ontwikkelen
Om leerlingen de rust en ruimte te geven om het vak goed te leren, is Pleyade gestart met ‘het nieuwe leren’, De leerlingen staan gedurende de opleiding boven de formatie en worden begeleid door geschoolde werkbegeleiders, die per leerling 4 uur per week tijd krijgen voor de begeleiding en coaching. De eerste ervaringen zijn overwegend positief. Het nieuwe leren doet recht aan het feit dat een leerling ook echt leerling kan en mag zijn en niet gebonden zit aan het rooster en de formatie van een team. Daarnaast zorgt het voor extra capaciteit in het team.
- Andere voorbeelden van nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot deskundigheidsbevordering zijn:
- Het nieuwe LMS, genaamd Leerpleyn. Het aanbod voor medewerkers is groter en breder en zowel medewerkers als leidinggevenden hebben met het LMS meer zicht op de deskundigheidsbevordering van medewerkers.
- Een training ‘klinisch redeneren’ voor verzorgenden.
- Een pilot om medewerkers verkort op te leiden tot het niveau van helpende.
- Een bootcamp, om herintreders (weer) fit te maken voor de zorg.
- Een doorlopende (blended) trainingslijn, met als centraal thema klantbeleving en aandacht voor onderwerpen als het goede gesprek en eten & drinken.
- Een leiderschapsprogramma voor teamhoofden.
- Een talentenprogramma.
- De evaluatie van de cyclus van periodieke gespreken tussen medewerker en leidinggevende.
Omdat Pleyade het van groot belang vindt om medewerkers te stimuleren zich op zowel persoonlijk als professioneel gebied te blijven ontwikkelen, komt dit doel terug in het Pleyadeplan voor 2022 en 2023.
2.1.2 Teamsamenstelling
Op een deel van de locaties werken verpleegkundigen al langere tijd met succes als onderdeel van het team. Dit breiden we de komende tijd stap voor stap uit. De verpleegkundigen zijn (mede) verantwoordelijk voor de triage, de kwaliteit van zorg en het overdragen van (vakinhoudelijke) kennis en competenties, zodanig dat structureel goede zorg en kwaliteit van wonen is geborgd in de dagelijkse gang van zaken op de locaties. De bewoner is bekend met de verpleegkundige en vice versa.
In 2021 zijn vier nieuwe Europese verpleegkundigen gestart door eigen werving. De verpleegkundigen starten met het praktijkleerplan binnen het nieuwe leren om zo snel mogelijk te kunnen functioneren als verpleegkundige binnen de Nederlandse vereisten. Daarnaast hebben alle Griekse medewerkers die in 2018 gestart zijn inmiddels een functie als verpleegkundige.
In de Pleyadedoelen voor 2022 en 2023 krijgt het onderwerp teamsamenstelling wederom een plaats, in de vorm van functiedifferentiatie en het streven naar een gevarieerde teamsamenstelling.
2.1.3 Positionering op arbeidsmarkt
Voor de functie van woonbegeleider en verpleegkundige zijn diverse aanvullende wervingsacties voor de korte en lange termijn ingezet. De werving is verrijkt doordat medewerkers hun ervaringsverhalen delen, via diverse (social) kanalen. Deze kanalen zijn tevens ingezet voor structurele werving voor diverse functies. De recruitmentwebsite is uitgebreid en geoptimaliseerd. Een recruiter voorziet leidinggevende van advies en ondersteuning bij de werving. Om nieuwe medewerkers een warm welkom te geven en bekend te maken met de visie en missie van Pleyade, is een nieuw programma ontwikkeld. Hierin is een belangrijke rol weggelegd voor de medewerkers van het team waarin de nieuwe collega terechtkomt.
Dit onderwerp komt niet meer terug als apart doel in het plan voor 2022 en 2023, omdat het onderdeel is geworden van de normale werkprocessen. Op onderdelen kan de positionering verder versterkt worden, maar een goede basis is gelegd.
2.2 Ervaringen van medewerkers
In het najaar van 2019 is voor het laatst formeel een onderzoek uitgevoerd naar de ervaringen van medewerkers, als onderdeel van de Actiz-benchmark. Deze methode heeft een aantal nadelen, waaronder dat de inhoud en manier van meten steeds minder past bij de missie en visie van Pleyade als organisatie. We hebben daarom in 2021 gekeken naar mogelijke manieren die wel passend zijn. Hierbij is het belangrijk dat enerzijds op een structurele manier de ervaringen van medewerkers in kaart worden gebracht, maar dat er anderzijds ruimte is binnen de teams om de dialoog met elkaar aan te gaan over welke stappen gezet kunnen worden om met een thema aan de slag te gaan. In 2022 is een projectgroep actief die de wijze waarop we de ervaringen van medewerkers in kaart brengen, nader uitwerkt en vervolgens invoert.
2.3 Personeelssamenstelling
2.3.1 Aandacht en aanwezigheid
Teamhoofden bepalen samen met de teams op basis van het aantal bewoners en hun zorgprofiel de beschikbare uren. Op basis daarvan wordt een dienstenpatroon gemaakt, dat rekening houdt met de intensieve zorgmomenten. De personele samenstelling kan continu aangepast worden, door veranderingen in aantallen bewoners, hun wensen, de zorgprofielen en het beschikbare budget.
De roosters worden zodanig gemaakt, dat deze zoveel mogelijk aansluiten bij de afspraken die zijn gemaakt met de individuele bewoner én op het geïndiceerde zorgprofiel. Het inzetten van zorg- & teamgezellen, leerlingen & stagiaires, vrijwilligers en mantelzorgers draagt bij aan het realiseren van aandacht en aanwezigheid in de huiskamers.
Pleyade heeft een flexbureau dat vanuit een eigen pool of vanuit extern (ZZP-ers of uitzendbureaus) medewerkers kan inzetten als opschaling nodig is, of om roosters rond te maken. Pleyade is een 7×24 uurs-dienstverlener. Dat betekent dat de teams altijd terug kunnen vallen op professionals in de organisatie. Er is altijd een teamhoofd en een manager beschikbaar. Een verpleegkundige is 7×24 uur beschikbaar voor overleg en is op de locatie aanwezig of kan binnen tien minuten op de locatie zijn. Een aan de locatie verbonden arts is regelmatig op de locatie aanwezig. Daarnaast is altijd een arts oproepbaar, die binnen dertig minuten aanwezig kan zijn. Verder zijn diverse behandelaren, zoals ergotherapeuten, fysiotherapeuten en diëtisten, beschikbaar voor de bewoner.
2.3.2 Specifieke kennis en vaardigheden
De bewoner heeft de regie in het vormgeven van zijn dagelijkse structuur en het voortzetten van de eigen levensstijl. De medewerker ondersteunt de bewoner daarbij vanuit hun professionele verantwoordelijkheid. Dit vraagt om flexibiliteit van onze ondersteuning en onze medewerkers als partner. We vragen wat de bewoner wil en handelen niet direct vanuit eigen perspectief. We handelen en spelen in op de wensen en behoeften van de bewoner op welzijnsniveau en minder op zorgniveau. Dit betekent dat geen dag eenzelfde ritme heeft en dat de medewerkers van Pleyade niet op de automatische piloot taken kunnen uitvoeren.
Door deze ontwikkelingen is behoefte aan een andere mix van competenties en gedrag van medewerkers. Een medewerker van Pleyade is ondernemend en flexibel en kan de ontwikkelingen omzetten in de dagelijkse praktijk, om in de behoefte van de bewoner te kunnen voorzien en om ondersteuning en begeleiding te kunnen leveren op de gewenste momenten.
Om de benodigde competenties en vaardigheden te ontwikkelen, biedt Pleyade de kaders en verschillende mogelijkheden. Dit doet wij enerzijds door trainingen op maat te ontwikkelen en te kiezen voor trainingsvormen die ‘blended’ (combinatie online en in de praktijk) worden aangeboden. Anderzijds door ‘het leren van en met elkaar’ een integraal onderdeel te maken van het opleidingsaanbod. Zo zorgen we voor bevlogen medewerkers die energie uit hun werk halen, zich blijven ontwikkelen en zich duurzaam verbinden aan Pleyade.
2.3.3 Reflectie, leren & ontwikkelen
Ontwikkeling, leren en opleiden stelt medewerkers in staat met plezier hun werk te doen. Want zelfontplooiing, ontdekken, leren en vallen & opstaan leveren goede dingen op. Meer voldoening en plezier wordt vertaald in goede ondersteuning en begeleiding, collegialiteit en ambassadeurschap voor de (ouderen)zorg en dit alles leidt vaak tot vermindering van uitstroom en verzuim. Leren is een dynamisch proces, waarmee professionals nooit klaar zijn. Leren gebeurt altijd en overal, bewust en onbewust. Pleyade biedt de faciliteiten om te leren, waarbij het uitgangspunt maatwerk is. Samen kijken we naar de persoonlijke competenties en ontwikkeling en zoeken we naar een opleiding op maat. Iedere individuele medewerker is zelf verantwoordelijk om het vak bij te houden en te zorgen voor tijdige scholing van de verplichte onderdelen. Dat betekent dat wij van onze medewerkers verwachten dat zij vakbekwaam zijn en blijven, voldoende opgeleid zijn en zich kunnen inleven in de behoefte van de bewoner. Pleyade vindt het daarnaast van groot belang om medewerkers te stimuleren zich op zowel persoonlijk als professioneel gebied te blijven ontwikkelen, zodat hiermee de tevredenheid, motivatie en kwaliteit van medewerkers worden verhoogd. We stimuleren eigenaarschap en moedigen medewerkers aan om zelf de regie te nemen. We investeren in scholing en opleiding en voor initiële en niet-verplichte scholingen is budget beschikbaar.
2.3.4 Aard van de aanstellingen
Op 31 december 2021 werkten 1523 medewerkers bij Pleyade. Daarnaast waren 262 vrijwilligers en 86 stagiaires actief. In tabel 2 is de verdeling van de medewerkers over de verschillende functiecategorieën opgenomen, in 2020 en 2021. Het betreft het gemiddeld aantal FTE en het percentage ten opzichte van het totaal. De getoonde cijfers zijn gebaseerd op de verloonde uren, inclusief vakantie- en flexibele krachten. Onder ‘zorgverleners’ vallen de volgende functies: activiteitenbegeleider, verpleegkundige, EVV, woonbegeleider, zorgassistent, woonassistent, zorggezel, teamgezel en leerling. Onder ‘behandeldienst’ vallen de specialisten ouderengeneeskunde, basisartsen, verpleegkundig specialisten en paramedici.
Functiecategorie | Januari t/m december 2020 | Januari t/m december 2021 | ||
---|---|---|---|---|
Gemiddeld FTE | % | Gemiddeld FTE | % | |
Zorgverleners | 699 | 75 | 694 | 75 |
Facilitair | 72 | 8 | 55 | 6 |
Ondersteuning | 64 | 7 | 59 | 6 |
Behandeldienst | 37 | 4 | 39 | 4 |
Thuiszorg | 39 | 4 | 43 | 5 |
Management | 25 | 3 | 31 | 3 |
Totaal | 936 | 100 | 921 | 100 |
Pleyade stuurt op een vaste bezetting van 85% in alle teams. De overige 15% wordt geleverd vanuit de flexibele schil, om snel en accuraat in te kunnen spelen op wijzigingen in de ondersteunings- en begeleidingsvraag van bewoners. Binnen de vaste bezetting heeft iets meer dan 20% van de medewerkers een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.
2.3.5 Kwalificatieniveau zorgverleners
Tabel 3 toont per functie het aantal medewerkers en FTE op peildata 31 december 2020 en 31 december 2021. Het aantal medewerkers is op basis van contractinformatie van de medewerkers met een dienstverband. Dit is de (minimale) basisinzet. Er is flexibele capaciteit beschikbaar en deze wordt ingezet om mee te bewegen met de fluctuatie in aantallen bewoners of als de zorgprofielmix daarom vraagt.
Functie | 31 december 2020 | 31 december 2021 | ||
---|---|---|---|---|
Aantal | FTE | Aantal | FTE | |
Teamhoofd | 21 | 19 | 25 | 23 |
EVV | 88 | 72 | 95 | 78 |
Woonbegeleider / verzorgende | 340 | 224 | 334 | 227 |
Zorgassistent | 144 | 81 | 183 | 99 |
Woonassistent | 148 | 70 | 136 | 66 |
Zorggezel | 120 | 53 | 118 | 49 |
Teamgezel | 178 | 76 | 157 | 61 |
Verpleegkundige | 50 | 42 | 64 | 48 |
Behandelaren | 39 | 30 | 51 | 40 |
Totaal | 1128 | 667 | 1163 | 691 |