Mooie manier van verbinden en samenwerken

Van revalidatiezorg naar ineens 24 uur per dag intensieve zorg voor corona-cliënten. Het was een enorme omslag voor de medewerkers van Revalidatie. Maar terugkijkend op deze periode is het vooral dankbaarheid en saamhorigheid wat de boventoon voert. Samen met  Johan Jansen (manager), Daniela Volpe (verpleegkundige), Paul Kwabek (zorgassistent) en mevrouw Brackenhoff (dochter van cliënt op de cohortafdeling) kijken we terug op de afgelopen 2 jaar.

Vrij snel na de start van de pandemie in Nederland konden de ziekenhuizen in de regio Arnhem-Nijmegen-Ede de toestroom van mensen met corona niet meer aan.

Johan Jansen, manager Revalidatie Pleyade

“De Veiligheidsregio legde het verzoek neer in de regio om zo snel mogelijk een cohortafdeling op te zetten. Aan dit verzoek hebben wij zonder enige twijfel voldaan”, vertelt Johan Jansen, manager van Revalidatie bij Pleyade. Na een intensieve periode van circa twee jaar is Pleyade in maart 2022 gestart met het afschalen van de cohortafdeling.

Saamhorigheid

Het werken met cliënten die komen revalideren is een compleet andere ervaring dan het verzorgen van cliënten die besmet zijn met het coronavirus. “Ineens gingen we 24 uur per dag persoonlijke zorg geven. Om de medewerkers van Revalidatie te ondersteunen in deze intensieve periode zijn er veel zzp’ers ingezet. Zo zijn er gespecialiseerde verpleegkundigen uitgeleend door de thuiszorgorganisatie STMG en hielpen de ziekenhuizen ons met de juiste voorzieningen.

Maar ook door medewerkers van andere locaties van Pleyade werden we volop ondersteund. Deze samenhorigheid is mij echt bijgebleven”, aldus Johan. Ook Daniela Volpe, verpleegkundige op de cohortafdeling, beaamd het gevoel van samenhorigheid. “Ik heb goede herinneringen aan de samenwerking met de collega’s. Het was fijn om dingen met elkaar te kunnen delen en met elkaar te kunnen sparren. Zij weten toch als enige echt wat je op dat moment meemaakt.”

“Als me iets is bijgebleven van die tijd, dan is het de saamhorigheid. Dat vind ik heel waardevol”

Johan Jansen, manager Revalidatie Pleyade

Geen bezoek

Tijdens de eerste lockdown mocht er vanuit het kabinet geen bezoek meer komen bij woonlocaties. Terugkijkend op de afgelopen twee jaar heeft dat de meeste indruk achtergelaten bij de medewerkers van de cohortafdeling. Paul Kwabek, zorgassistent, kan hierover meepraten. “De eenzaamheid onder de cliënten vond ik het zwaarst om te zien. Sommige konden hun partner, die al decennia samen waren, de laatste weken of maanden van hun leven niet meer zien. Het was heel triest om te zien”, aldus Paul.

Daniela geeft aan dat de medewerkers de cliënten begeleiden bij het einde. “Dat was soms erg confronterend. Ik probeerde dan de cliënten het zo comfortabel mogelijk te maken. En ik hield hun hand vast, zodat ze voelden dat ze niet alleen waren”, vertelt Daniela. Na de eerste lockdown heeft Pleyade besloten dat deze situaties nooit meer voor mogen komen en is er bij andere lockdowns altijd maatwerk geweest.

Persoonlijke aanpak

De persoonlijke aanpak van Pleyade was ook voelbaar op de cohortadeling. Paul en Daniela geven aan dat door het werken in de beschermde pakken het moeilijk was om goed contact te maken met de cliënten. “Het is lastiger om iemands vertrouwen te krijgen wanneer ze moeilijk je gezicht kunnen zien”, aldus Daniela. “Maar persoonlijke aandacht kan wel helpen. Ik ging dan naast iemand zitten en gaf aan dat ze alles tegen mij konden zeggen. Ik merkte vaak dat cliënten hier kalmer van werden. Dat was fijn. Het algemene welzijn van een cliënt is eigenlijk nog veel belangrijker dan alle medische handelingen”. Deze aanpak herkent mevrouw Brackenhoff, dochter van voormalige cliënt. Haar moeder lag ongeveer een maand op de cohortafdeling.

“Mijn moeder is fantastisch verzorgd. Er werd goed met ons meegedacht hoe we haar het beste konden benaderen en ook werd het behandelplan met ons afgestemd. Ik kon altijd terecht met vragen of ze zorgden ervoor dat ik contact kon krijgen met mijn moeder toen bezoek niet mogelijk was. Zo’n persoonlijke aanpak had ik niet eerder meegemaakt”, geeft mevrouw Brackenhoff aan.

 

Johan maakt een diepe buiging voor alle medewerkers die de afgelopen jaren steeds weer een schepje erbovenop deden en alles deden voor de cliënten. “Het heeft veel energie gekost en nu is het even tijd om op adem te komen”.

Vanuit Pleyade willen wij graag iedereen bedanken voor de goede samenwerking en ondersteuning voor de cohortafdeling. Zonder de hulp van de GGD, ziekenhuizen in de regio (in het bijzonder Rijnstate) en het Coördinatiepunt Verblijf hadden wij het niet op deze manier kunnen volbrengen.

Jaarverslagpleyade.nl gebruikt cookies

Om de website gemakkelijker en persoonlijker te maker, gebruiken we cookies en vergelijkbare technieken. U kunt altijd zelf kiezen welke soorten cookies u wilt toestaan.  Lees hierover meer in de cookieverklaring.