Versterken eigen regie medewerkers

Ook in 2021 werkten medewerkers in verschillende projecten en programma’s aan hun eigen ontwikkeling, loopbaan, vaardigheden en werkgeluk. Het resultaat? Meer betrokkenheid en enthousiasme én meer eigen regie in hun werk. Reina van Zoeren, adviseur leren & ontwikkelen, en Helma Beckmann, teamhoofd Prinses Irenestraat en deelnemer aan het ‘leiderschapsprogramma’, delen hun ervaring.

“Het is heel belangrijk dat medewerkers hun talenten blijven ontwikkelen en zich verbonden voelen met Pleyade. Voor mijzelf geeft het energie als ik mag ontwikkelen en leren”, vertelt Helma. In 2021 startte ze met het ‘leiderschapsprogramma’.

Helma Beckmann, teamhoofd Prinses Irenestraat

Iedere leidinggevende binnen Pleyade heeft dit traject aangeboden gekregen. Hierin leren ze meer over zichzelf, hoe ze als leider zijn en wat hun invloed is op het team. “Het geeft inzicht in mijn eigen handelen: ‘Waarom doe ik wat ik doe? Daarnaast is het mooi om collega’s van binnen en buiten de organisatie te ontmoeten”, vertelt Helma.

Projecten opzetten voor ontwikkeling medewerkers

Reina van Zoeren is als adviseur leren & ontwikkelen mede betrokken bij het opzetten van de projecten voor de ontwikkeling van medewerkers. “Hoe de ideeën voor de projecten en programma’s ontstaan is wisselend. Het kan een vraag vanuit de medewerkers zijn, maar ook vanuit HR, de teamhoofden of de MT-leden. Deze wordt dan eerst getoetst bij de doelgroep en vervolgens gaan we met diverse mensen binnen en buiten de organisatie aan de slag.

Dan kijken we hoe het eruit moet komen te zien en wat de inhoud moet zijn. Daar komen mooie projecten uit”, vertelt Reina. In 2021 waren dat onder andere: het programma voor nieuwe medewerkers (Welkom bij Pleyade), het ‘talentenprogramma’, de ‘pilot opleiden helpende zorg & welzijn (niveau 2)’ en het ‘leiderschapsprogramma’.

Pilot opleiden helpende zorg & welzijn (niveau 2)

“De vraag voor de ‘pilot opleiden helpende zorg & welzijn (niveau 2)’ kwam vooral vanuit de medewerkers. Ik vind het zelf een mooie ontwikkeling dat mensen door kunnen groeien in de organisatie. In dit project bieden we medewerkers een verkort traject aan om de helpende zorg & welzijn (niveau 2) opleiding te volgen. Samen met een organisatie die programma’s ontwikkelt en opleidingen verzorgt, hebben we een programma op maat gemaakt. In zes maanden tijd konden de medewerkers de opleiding via flexibele leerroute doen”, zegt Reina. “In zo’n traject zie je dat mensen hun talenten ontwikkelen, doordat ze een kans krijgen.”

Zestien medewerkers behaalden afgelopen jaar hun diploma en inmiddels is er een nieuwe groep gestart. De deelnemers zijn blij dat deze mogelijkheid er is. Ze zijn allemaal heel gedreven en een aantal wil hierna doorgroeien naar verzorgende IG, niveau 3. De medewerkers voelen de behoefte om zich te ontwikkelen. “Ik zie dat de medewerkers met nog meer plezier en gedrevenheid naar hun werk gaan”, zegt Reina.

“Het is belangrijk om medewerkers te binden en boeien, zodat ze fijn bij Pleyade werken”

Reina van Zoeren, adviseur leren & ontwikkelen

Talentenprogramma

Ook het ‘talentenprogramma’ richt zich op de ontwikkeling van de medewerkers. “Aan dit programma doen medewerkers mee die potentieel hebben om door te groeien. Vaak komt dit ter sprake bij een gesprek met een leidinggevende. Zij krijgen de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen. Het zijn trainingen met verschillende onderwerpen, zoals persoonlijke effectiviteit, projectmanagement, persoonlijk leiderschap, communicatie en presenteren. Daarnaast hebben ze intervisie en persoonlijke coachgesprekken”, zegt Helma.

Aan het programma doen 4 medewerkers mee, die in november 2021 zijn gestart. Het programma duurt 12 maanden. “Tijdens het traject onderzoeken de deelnemers waar hun talenten liggen, hoe zij deze kunnen versterken en in kunnen zetten”, zegt Reina.

Welkom bij Pleyade

“Het is niet alleen belangrijk om medewerkers die al binnen zijn goed te ondersteunen, maar we willen ook nieuwe medewerkers een warm welkom geven”, zegt Reina. “Daarom zijn we vorig jaar gestart om hier een programma voor op te stellen. Daarin zorgen we voor een goed inwerkprogramma voor alle nieuwe medewerkers. Het doel van dit project is om nieuwe medewerkers zich welkom te laten voelen, Pleyade en de visie goed te leren kennen en zich ermee verbonden te voelen. Met als resultaat geboeid zijn en blijven, waardoor de uitstroom minder wordt. Het ‘Welkom bij Pleyade’ programma wordt nu ontwikkeld en moet in de zomer 2022 klaar zijn.”

Verandering zorgt voor verbinding

Nieuwe ontwikkelingen en in verbinding zijn met collega’s, is belangrijk voor Helma. “Ik kijk met anderen naar mijn eigen handelen en ontwikkelmogelijkheden tijdens de intervisie en de individuele coaching. In dit project zie en hoor ik veel van andere collega’s en organisaties, leren we van elkaar en het zorgt voor verbinding. Als ik Pleyade vergelijk met andere vergelijkbare organisaties, dan denk ik dat we trots mogen zijn op onze visie. Deze maakt echt het verschil”, zegt Helma.

“Jezelf verder ontwikkelen in de organisatie geeft een positieve flow”

Helma Beckmann, teamhoofd Prinses Irenestraat