Naast tastbare innovaties meer sociale innovaties

Bij alle innovaties die door het Pleyade Innovatie Team (PIT) ontwikkeld worden staat de behoefte van de bewoner voorop. Vanuit daar wordt er gekeken naar de juiste oplossing, een tastbare innovatie. Het uitgangspunt van PIT is het afgelopen jaar hetzelfde gebleven, maar er is naast een tastbaar product steeds vaker gekeken naar de sociale innovatie. Onder sociale innovatie verstaat PIT het anders kijken naar situaties en de medewerkers meer betrekken bij vraagstukken die er spelen. Marjanne van Blijderveen, PIT-teamlid en Chantal de Leeuw, diëtist bij Pleyade, vertellen over deze nieuwe innovaties.

Marjanne van Blijderveen, PIT-teamlid

“De sociale innovatie was het afgelopen jaar nog vooral gericht op het creëren van bewustwording. Het is mens eigen om dingen in een vast patroon te doen en het is de uitdaging om dit te doorbreken. Dit is waar bewustwording begint”, stelt Marjanne.

De visie van Pleyade op wonen en ondersteuning vraagt erom om bepaalde dingen anders te bekijken en te benaderen. Meer bewustwording van waarden en normen is belangrijk om te komen waar je uiteindelijk naar toe wil.

Met sociale innovatie maak je men daarvan bewust. En door die bewustwording zie je dat gedrag verandert”, aldus de ervaring van Marjanne.

Ontwikkeling naar sociale innovaties

Uitgangspunt voor iedere innovatie van PIT is de behoefte van de bewoner geeft Marjanne aan. “Voorheen werden vaak innovaties aangekocht; bestaande technologie die in de organisatie ingezet kon worden. Maar in de praktijk zagen we dat veel van die producten toch in de kast belandden. En dat kwam eigenlijk omdat die werden aangeschaft vanuit het product en niet vanuit de behoefte van een bewoner. Als PIT pakken we dat anders aan. Wij kijken naar de vragen die binnenkomen van bewoners of hun familie en medewerkers. Daar gaan wij mee aan de slag.

We ontwerpen gerust iets voor één persoon, maar waar we kunnen ontwerpen we innovaties die door meerdere bewoners gebruikt kunnen worden. Uiteraard wel gepersonaliseerd”, vertelt Marjanne. Een voorbeeld hiervan is het VITA kussen. Het kussen kan gebruikt worden door meerdere bewoners, maar het kussen is slim en herkent wie het kussen vasthoudt. Op basis daarvan wordt persoonlijke muziek of geluidsfragmenten afgespeeld. Nu breidt PIT de tastbare innovaties uit met meer sociale innovaties gericht op bewustwording. Dit zijn soms vraagstukken die al jaren spelen binnen de organisatie.

“Met het stoplichtkastje kan ik duidelijk aangeven of ik bezoek wil ontvangen.. Zo hou ik zelf de regie”

Meneer Spelbos, bewoner op Malburgstaete
5

Iemand zijn thuis

Een sociale innovatie waarbij bewustwording centraal staat is het stoplichtkastje. Dit is een kastje die bij de voordeur van een bewoner geplaatst kan worden. De bewoner kan dan zelf, doormiddel van de kleur van het lampje aangeven of hij of zij bezoek wilt ontvangen. “Als je kijkt naar het stoplichtkastje dan lijkt het logisch dat je niet zomaar iemands kamer binnenloopt aangezien het iemand zijn thuis is, maar toch is dat juist wat er aan de lopende band gebeurt; voor medicijnen, schone handdoeken, een kop koffie. Samen met medewerkers is gekeken hoe we met innovatie deze bewustwording kunnen creëren. Met het stoplichtkastje hopen we uiteindelijk dat er gedragsverandering tot stand komt en het stoplichtkastje niet meer nodig is”, legt Marjanne uit. De 89-jarige meneer Spelbos woont nu sinds 6 jaar op Malburgstaete en maakt gebruik van de innovatie van PIT. “Heel handig”, vindt hij. “Met een rood licht kan ik aangeven dat ik op dat moment niemand wil ontvangen. Zo hou ik zelf de regie. En ik kan het licht heel eenvoudig vanuit mijn kamer bedienen. Ik doe overdag vaak een dutje en dan is het fijn als je gewoon met rust gelaten wordt”, aldus meneer Spelbos. Het kastje is voor hem echt een uitkomst, maar ook hij hoopt dat het in de toekomst niet meer nodig is als er meer bewustwording is gecreëerd.

Verbeteren van de maaltijdbeleving

Een andere sociale innovatie waar PIT afgelopen jaar naar heeft gekeken is de maaltijdbeleving van gemalen eten. “Veel bewoners krijgen gepureerd eten omdat ze slik- en/of kauwproblemen hebben. Maar dat heeft vaak enorme impact op de maaltijdbeleving. We zien dat bewoners slechter gaan eten. Daarom hebben we PIT gevraagd of ze daar iets mee kunnen”, vertel Chantal de Leeuw, diëtist bij Pleyade. Het gaat bij deze sociale innovatie om veel meer dan alleen het gemalen eten, maar echt om de maaltijdbeleving. Vanuit PIT is ontwerper Emma D’Haeze aan de slag gegaan om meer inzicht te krijgen over de maaltijdbeleving binnen Pleyade. Hier zijn de medewerkers en naasten van de bewoners bij betrokken.

De conclusie was dat er aan allerlei factoren gewerkt moet worden: zowel aan smaak, de voedingswaarde als de presentatie. “Om de bewustwording en kennis rondom dit thema te vergroten, organiseert PIT daarom deze zomer een evenement op het gebied van eetbeleving voor alle medewerkers. Tijdens dit evenement komen specialisten aan het woord, komen koks presentaties geven en kunnen we de mogelijkheden van foodprinters bekijken. Vandaaruit kunnen we keuzes gaan maken. Het evenement is een startpunt om het thema binnen de organisatie onder de aandacht te brengen, uit te breiden en uit te dragen. Ook dat is een belangrijk deel van innovatie; daar ligt het startpunt en heeft weer alles te maken met bewustwording”, geeft Marjanne aan.

Jaarverslagpleyade.nl gebruikt cookies

Om de website gemakkelijker en persoonlijker te maker, gebruiken we cookies en vergelijkbare technieken. U kunt altijd zelf kiezen welke soorten cookies u wilt toestaan.  Lees hierover meer in de cookieverklaring.