Hoe kijken de ondernemingsraad, raad van toezicht en professionele adviesraad terug op 2021?

Pleyade stond in 2021 (net als de rest van de samenleving) voor diverse uitdagingen. Wederom een jaar van coronamaatregelen en een lockdown, maar ook een jaar van saamhorigheid, nieuwe samenwerkingsvormen en innovatieve ideeën. Hoe kijken de ondernemingsraad (OR), raad van toezicht (RvT) en de professionele adviesraad (PAR) terug op 2021? En waar kijken ze naar uit in 2022?

Renée Pots, voorzitter van de raad van toezicht (RvT)

“Ondanks corona en de harde lockdown, heb ik het gevoel dat we als raad van toezicht toch zicht hebben kunnen houden op hoe het gaat in de organisatie. Juist op de locaties ervaring opdoen en in gesprek gaan, vind ik heel belangrijk. Dat ging natuurlijk niet zo makkelijk afgelopen jaar, dus hebben we veelal telefonisch contact gehouden met de medewerkers en bewoners”.

Verhalen ophalen in de organisatie

“Als gesprekspartner van de bestuurder, is het belangrijk om te weten wat er binnen Pleyade speelt. Dat bespreken we uiteraard in de formele vergaderingen, maar we verzamelen ook graag op andere manieren input. Daarom halen we verhalen op uit de organisatie en proberen we zoveel mogelijk mensen te leren kennen. Uit de gesprekken met de locaties bleek dat er veel saamhorigheid was, maar ook dat de medewerkers het zwaar hadden in weer een coronajaar”, zegt Renée.

“Om onze waardering uit te spreken hebben we alle woonlocaties, revalidatie, thuiszorg en het kantoor een kerstkaartje gestuurd en belden we als RvT met hen om op de hoogte te blijven. Dit jaar willen we informeel langsgaan bij de locaties om kennis te maken en te horen wat er speelt.”

Nieuwe vorm van in gesprek gaan

Voor de ondernemingsraad (OR) is de dialoog belangrijk. Ze gaat in gesprek met de organisatie én met de medewerkers. De OR vindt het belangrijk dat medewerkers gehoord en gezien worden, dat ze invloed hebben op hun werk en als team mede bepalen hoe er gewerkt kan worden.

Eén van de projecten waarmee de OR in 2021 bezig was (en nog is), is het project over het jaargesprek, vertelt René van Os, vicevoorzitter van de OR. “Medewerkers hebben nu één keer per jaar een gesprek met hun leidinggevende, maar dat voelt veelal als een beoordelingsgesprek merkten we. Dat wilden we anders en daarom zijn we als OR betrokken bij de stuurgroep en de projectgroep om dat gesprek anders in te richten.

Het moet geen beoordelend karakter hebben, maar echt een gesprek zijn waarbij zowel de leidinggevende als de medewerker onderwerpen kan inbrengen. Een laagdrempelig gesprek. Ook in de nieuwe vorm gaat het om afspraken en opvolging vastleggen. We zijn aan het kijken naar een tool waarin je dit kunt bijhouden. Het is per persoon verschillend hoe vaak dat je dat wilt”, vertelt hij.

Ledenwisselingen

Binnen de RvT zijn wisselingen geweest in 2021 en daarom was het werven van de nieuwe leden een belangrijk punt op de agenda van de RvT. In totaal zijn ze nu met z’n vijven. Twee leden zijn erbij gekomen: Gaico Frieling en Sven Turnhout. “Het is belangrijk dat de leden met enige regelmaat wisselen, want hoe langer je verbonden bent aan een organisatie, hoe minder je een frisse blik hebt. En we wilden voor het evenwicht in het team mannen erbij die allebei een ander vakgebied hebben”, zegt Renée.

Ook bij de professionele adviesraad (PAR) zijn leden gewisseld. “Het mooiste moment van 2021 was dat we aan het begin van het jaar met een nieuw team van acht mensen startten”, vertelt Angelique Schellekens, voorzitter van de PAR. “Helaas zijn een aantal leden gestopt, omdat het niet te combineren was met hun werk en het vertrek naar een nieuwe werkomgeving. Dat is jammer, want ik denk dat we een mooie groep met enthousiaste mensen hebben van verschillende disciplines. De PAR adviseert de bestuurder over vraagstukken in de zorg. Zodat de kwaliteit voor bewoners en medewerkers binnen Pleyade hoog blijft en daar waar nodig verbeterd wordt.”

“In 2021 hebben we nieuwe leden bij de ondernemingsraad gekregen, dat is zo fijn, om goed vertegenwoordigd te kunnen zijn in de organisatie”

René van Os, vicevoorzitter van de ondernemingsraad (OR)

Nieuwe leden bij de OR

Bij de OR stonden in 2021 de verkiezingen op de planning, maar wegens te weinig aanmeldingen zijn die, in overleg met de raad van bestuur (RvB), afgezegd. “Grappig genoeg meldden zich vlak daarna twee nieuwe leden aan. In december hebben we die verwelkomd als nieuw lid binnen de OR.

Nu zijn we met z’n zevenen. Dat is fijn, want met meer leden kunnen we meer bereiken. Als er iemand ziek is, hebben we genoeg back-up en we kunnen weer commissies vormen. Het zou mooi zijn als er nog twee leden bijkomen, maar dit is al heel waardevol”, vertelt René.

Naast het werven van nieuwe leden, keken de raden naar diverse thema’s die binnen Pleyade speelden. Angelique: “Afgelopen jaar zijn we onder andere bezig geweest met het thema netwerkparticipatie. En daar zitten we nu mee in de afrondende fase.

Verder kijken we hoe we ook kleinere thema’s kunnen oppakken. Dan kunnen we eerder tot een advies komen. Pleyade heeft een visie en wij geven advies. Vaak komt dat terug in het beleid of in de plannen van het volgende jaar.”

Meer zichtbaarheid

De OR zet in op meer zichtbaarheid in de organisatie. “We zijn weer begonnen met OR on tour, waarmee we op locaties langsgaan, vergaderen en met de teamhoofden in gesprek gaan. Dat was het afgelopen jaar natuurlijk lastiger, maar ik kijk ernaar uit om dat dit jaar meer te doen”, zegt René. Ook de PAR richt zich meer op de locaties. “We willen het liefst wat kleiner werken. Vaak hebben we het over grote onderwerpen die andere werkgroepen ook al oppakken. Ik zou liever op locatie advies geven waar nodig en dat meenemen naar andere locaties”, zegt Angelique.

Voor de PAR is de betrokkenheid ook van belang. “We praten met de bestuurder over de geluiden die uit de organisatie komen of spreken onduidelijkheden uit, mochten die er zijn. Eigenlijk zijn we de oren van de organisatie. Ook willen we dit jaar meer de organisatie ingaan om te laten zien wie de PAR is en dat het heel tof is om daarbij te komen.”

“Met een nieuw aantal leden starten aan het begin van het jaar, was heel fijn. Zo zie je hoeveel diversiteit er in de organisatie is, van verschillend woonlocaties en uit diverse teams”

Angelique Schellekens, voorzitter professionele adviesraad PAR