Mooie manier van verbinden en samenwerken

Fijn wonen, zelf invulling geven aan de dag: voor de meeste mensen is het de normaalste zaak van de wereld. Zo ook voor de bewoners op de woonlocaties van Pleyade. Dat vereist vastgoed dat past bij de hedendaagse en toekomstige woonverwachtingen. Bas Leijser, projectmanager vastgoed, legt uit hoe Pleyade ervoor zorgt dat vastgoed de visie van Pleyade op zorg en wonen ondersteund.

Van vastgoed naar thuisgoed

Alles wat wij doen draait om de bewoner. Wij vinden dat hij zelf moet kunnen bepalen hoe hij wil wonen en de dag wil besteden. Daarom vinden wij ‘vastgoed’ eigenlijk geen goede term. Het woord doet technisch en afstandelijk aan. Vastgoed bij Pleyade staat altijd ten dienste van waar het echt om draait: het thuisgevoel, het gevoel van veiligheid en warmte als je thuis bent. Daarom spreken wij niet meer over ‘vastgoed’ maar van ‘thuisgoed’, vertelt Bas.

Ontwikkelen van nieuw ‘thuisgoed’

Het ontwikkelen van ‘thuisgoed’ houdt bij Pleyade in dat je minder op het onderbuikgevoel af kunt gaan. “Het is wat je in de ouderenzorg regelmatig nog ziet: zorgorganisaties en vastgoedprofessionals gaan op de stoel van de bewoner zitten en denken te weten wat het beste is”, aldus Bas. “Bij Pleyade weten we nu dat de ideeën van experts niet altijd het beste zijn voor de bewoner. In 2021 hebben we echt samen met de bewoners, toekomstige bewoners en medewerkers gekeken wat de beste optie is. Voor meerdere van deze oplossing zijn concrete plannen gemaakt en worden uitgevoerd in 2022. Naast de wensen van de bewoners is ook de visie van Pleyade goed terug te zien in de ontwikkeling van nieuwe woonlocaties. Pleyade wil graag dat de bewoner de eigen regie behoudt en de levensstijl kan voortzetten. Op de Prinses Irenestraat in Elst vertaalt zich dit in ruime appartementen en minder gemeenschappelijke ruimtes en kantoren. “Flexwerken achter de laptop of een overleg met een collega kan ook in de gemeenschappelijke ruimtes. Op deze manier zijn de medewerkers ook zichtbaarder en toegankelijker voor de bewoner en naasten”, geeft Bas aan.

Verder verandert ook de samenleving en hoe er gekeken wordt naar zorgorganisaties. “De tendens die steeds meer heerst is dat mensen langer thuis willen wonen en dan plotseling moeten verhuizen in verband met ondersteuning. Pleyade is daarom bezig om een woonomgeving te ontwikkelen, genaamd Pleynkwartier. In deze woonomgeving in Arnhem-Zuid komen straks mensen met en zonder ondersteuning naast elkaar te wonen. Op deze manier blijft iederee meer onderdeel van de maatschappij, maar is ondersteuning wel altijd dichtbij. Een mooi stukje ‘thuisgoed’ gericht op de toekomst. “We merken dat er veel interesse is in de woonomgeving, het sluit echt aan op de wensen van de toekomstige bewoner”.

“De uitdaging is om dat wat je bouwt, ook echt te baseren op onderbouwde keuzes. Zorg ervoor dat je het zeker weet. En je hoort het pas als je ernaar vraagt.”

Bas Leijser, projectmanager thuisgoed

Aanpassingen bestaande woonlocaties

Bas geeft aan dat het de taak van thuisgoed is om de wensen van de bewoner en de visie toe te passen op zowel nieuwe als op bestaande woonlocaties. “Afgelopen jaar gaven bewoners en medewerkers van Thuvine aan dat ze graag de zelfstandige bewegingsvrijheid van de bewoner wilde vergroten. Er is toen gekeken naar een passende oplossing en uiteindelijk zijn de gesloten deuren weggehaald en aanpassingen gedaan aan het gebruik van de lift.

Een ander mooi voorbeeld van aanpassingen doen op een bestaande woonlocatie betreft het sanitair op Binnenrijk. Dit is een locatie met een ‘maar’, namelijk dat deze gebouwd is in de tijd dat gezamenlijke badkamers nog in de mode waren. In 2021 hebben we gekeken naar een passende oplossing voor de bewoner. Voor deze woningen hebben we een rolstoeltoegankelijke prefab-badkamer gevonden, die makkelijk aansluitend aan elke woning kan worden ingebouwd. Zo heeft iedere bewoner op Binnenrijk in 2022 toch zijn eigen badkamer. Zo’n aanpassing draagt echt bij aan woon- en leefgenot.”

Thuisgoed in de toekomst

“Plannen zijn eigenlijk nooit af, de wensen van de bewoner verandert ook door de tijd. Nu weten wij bijvoorbeeld dat veel bewoners graag een eigen gastentoilet willen, en hun eigen toilet voor eigen gebruik willen houden. Maar voor de woonzorgorganisatie die écht durft te kijken naar de bewoner, is de stap van vastgoed naar thuisgoed niet moeilijk”, zegt Bas.

“De samenleving ziet zich de komende tien, twintig jaar geplaatst voor stevige vastgoeduitdagingen. Daar kunnen en willen wij niet omheen. Ze brengen wellicht beperkingen, maar ze bieden vooral mogelijkheden. Het gaat erom deze te vertalen naar de bewoner. Die staat altijd centraal. Het is een mooie uitdaging die Pleyade graag aangaat.”