Selecteer een artikel
Echt de tijd nemen om te luisteren naar de bewoner
Hoe voelt de bewoner zich? En wat heeft hij of zij nodig om fijn te wonen en te leven? Onder andere deze vragen zijn toegevoegd aan het raadpleeggesprek. De nieuwe insteek is om echt een goed gesprek te hebben met de bewoner en nog meer de behoeften van de bewoner voorop te stellen. De eerst verantwoordelijk verzorger (EVV’er) gaat in gesprek met de bewoner en wanneer wenselijk is kan een gesprek aangevraagd worden met een specifieke discipline. Guus Arends, specialist ouderengeneeskunde, en mevrouw Nieraeth- de Boer, bewoonster op Eilandstaete, vertellen over hun ervaringen.
“Het is fijn dat er iemand aandacht heeft voor mij en dat ik aanspraak heb op deze manier”, vertelt mevrouw Nieraeth- de Boer. Ze woont ruim drie jaar op Eilandstaete en heeft het er vanaf het begin naar haar zin. “Als ik ergens mee zit, dan zeg ik het zeker tegen een van de medewerkers. Maar het gaat goed, ik slaap hier goed en zo’n gesprek met Coby (de EVV’er) vind ik fijn. We hebben tijdens het raadpleeggesprek verschillende onderwerpen doorgenomen waarbij ik kon vertellen hoe het ging. Maar ik ben heel positief, dus alles was goed.”
Guus Arends, specialist ouderengeneeskunde
“Voorheen zaten er bij een Multidisciplinair Overleg (MDO) de arts en therapeuten van de bewoner, de familie en de bewoner. Het gesprek was te gestandaardiseerd waardoor er te weinig ruimte was om echt een gesprek te voeren met elkaar. We wilden dat anders insteken en meer aandacht voor de bewoner hebben”
Meer aandacht
“Hoe goed kan iemand z’n eigen leven leiden en hoe heeft hij daar ondersteuning bij nodig? Er wordt nu echt de tijd genomen om te horen hoe het met de bewoner gaat. Als uit het gesprek blijkt dat er een medisch specialist nodig is of een vervolggesprek wenselijk is, dan kan dat natuurlijk”, aldus Guus.
Voor Guus en zijn collega’s is het raadpleeggesprek een mooie manier om een beter beeld te krijgen van hoe de bewoner in z’n vel zit. “Ik hoop dat we hierdoor mensen nog beter kunnen begeleiden. We willen graag dat de bewoner meer eigen regie ervaart. Het is belangrijk dat mensen fijn wonen en kunnen bepalen wat ze zelf willen doen. Daar is dit gesprek ook belangrijk voor. De EVV’er hoort in zo’n gesprek wat de bewoner belangrijk vindt. Daarbij kijken we dan hoe Pleyade kan aansluiten bij de ondersteuning om de eigen levensstijl voort te zetten”
“In het raadpleeggesprek richten we ons meer op hoe de bewoner zich voelt. Wat heeft de bewoner nodig om fijn te leven bij Pleyade? Dat staat centraal”
Persoonlijker contact
Het is belangrijk dat wij de juiste ondersteuning kunnen bieden aan de bewoner. “We merken dat voor sommige bewoners een overleg met de arts en therapeuten bij elkaar te veel is, dus één-op-één werkt dan beter. Het is erg fijn dat het contact persoonlijker is op deze wijze en dat er meer informatie naar voren komt. We krijgen veel terug dat familie en bewoners zich gehoord voelen door zo’n gesprek”, zegt Guus.
Dat geldt voor mevrouw Niereath- de Boer zeker ook. “Als het met mij niet goed gaat, dan horen de medewerkers het wel. Maar het is fijn om even de tijd te hebben om samen vragen door te nemen met de EVV’er”, vertelt ze. “Daarnaast vind ik het mooi om te praten over vroeger en over wat ik zoal doe in het dagelijks leven.”
“Ik vind het prettig dat de EVV’er tijd voor mij maakt om in gesprek te gaan over hoe het écht gaat”
Mevrouw Nieraeth de Boer, bewoner op Eilandstaete
Raadpleeggesprek helpt
Het eerste jaar zonder standaard MDO gesprekken is geëvalueerd. “De terugkoppeling van de bewoners en familieleden waren goed, ze zijn tevreden over deze manier van een gesprek voeren. Het belangrijkste is dat ze het gevoel hebben hun verhaal kwijt te kunnen en het een prettige werkwijze vinden”, vertelt Guus. De bewoner staat altijd voorop: hoe kunnen we hem of haar beter ondersteunen? Daar zijn we mee bezig. Wat hebben mensen echt nodig? De aanpassingen in het raadpleeggesprek zijn de eerste stappen. Op dit moment worden er vervolgstappen genomen om ervoor te zorgen dat er nog betere gesprekken met de bewoner plaats kunnen vinden.