Selecteer een artikel
‘Tijd nemen en in gesprek blijven’: inspraak van de bewoner op woonlocaties
2021: een jaar van verandering, vooruitgang, in gesprek gaan én blijven met elkaar bij Pleyade. De medezeggenschap van de bewoners is sinds dit jaar anders ingericht en speelt zich meer op lokaal niveau af, per woonlocatie. Daar weten Lia Lubbers, teamhoofd zorg, en meneer Veltman, bewoner en voorzitter van de cliëntenraad bij Eilandstaete alles van. Ook José Bosman, teamhoofd zorg, en mevrouw IJben, stamtafellid bij Lobede praten erover mee.
Lia is blij dat de inspraak van de bewoners lokaal is vergroot. “Het is zo belangrijk dat we het gesprek op gang brengen over verschillende onderwerpen die spelen bij de bewoners van Eilandstaete. Er wonen hier 48 bewoners en die hebben allemaal wensen. Door de cliëntenraad weer actief in te zetten en er nu op lokaal niveau meer medezeggenschap is, is het mogelijk om met bewoners te spreken en hun wensen en ideeën te horen. Vaak zijn het kleine zaken waar bewoners tegenaan lopen. Zo wilde een aantal bewoners een extra verlichtingspunt in de badkamer, dat komt dan bij de raad terecht en daar bedenken we een oplossing voor”, zegt Lia.
Meneer Veltman, bewoner Eilandstaete
“Ik vind het prettig dat we als bewoners meer inspraak hebben. Iedereen kan op deze manier zijn zegje doen. Zoveel als dat kan natuurlijk”, vertelt meneer Veltman.
Nieuw leven voor de raad
“De cliëntenraad van Eilandstaete kijkt naar wat bewoners belangrijk vinden en zorgt ervoor dat ze inspraak hebben. De raad stond op een lager pitje, maar in 2021 is er nieuw leven in geblazen”, vertelt Lia. Meneer Veltman is gevraagd voorzitter te worden. Hij woont nu 2 jaar op Eilandstaete en was vanaf het begin af aan betrokken.
De cliëntenraad pakt, in samenspraak met andere bewoners, een aantal thema’s aan die binnen Eilandstaete spelen. De bewoners gaan over deze thema’s met de medewerkers op de woonlocatie in gesprek en samen kijken ze welke stappen ze kunnen zetten. De belangrijkste thema’s in 2021 waren: een zinvolle daginvulling realiseren, het restaurant sfeervol inrichten, het menu in het restaurant verbeteren én de keuzemogelijkheid vergroten en nieuwe vormen van medezeggenschap in het leven roepen.
Koffietafel wordt stamtafel
Bij Lobede is de medezeggenschap van de bewoners net wat anders ingericht. José besloot afgelopen jaar bij de bewoners aan de koffietafel in gesprek te gaan. “Iedere dag om 10 uur zit een heel aantal bewoners koffie te drinken en ik merkte dat daar veel onderwerpen ter sprake kwamen. Ik schoof aan om te horen wat er speelde en om met de bewoners in gesprek te gaan.
Later nam ik een notitieboekje mee om hun ideeën en wensen op te schrijven en op te pakken”, zegt ze. “Dat is nu uitgegroeid tot een stamtafel. Iedere 6 weken bespreek ik dan met de bewoners wat er speelt; waar ze tegen aan lopen, wat goed gaat, wat er anders kan. De ene keer komt het scootmobielhok ter sprake, de andere keer gaat het over welke persoonlijkheid de bewoners graag willen ontmoeten. De namen Willeke Alberti en Jan Terlouw kwamen al voorbij in die gesprekken”, vertelt José.
Bewoner centraal
“We hebben geen cliëntenraad meer, want die kwam niet echt tot leven. Ik heb met deze stamtafelgesprekken meer bereik gehad dan ooit met de cliëntenraad is gelukt. Ik bereik zo een derde van de 70 bewoners, dat is echt veel”. José haalt regelmatig input op over onderwerpen die spelen bij andere zorgorganisatie en kijkt welke ook passend zijn voor Lobede. Ze hoort ook vanuit medewerkers en bewoners waar aandacht voor dient te zijn. “Ik dacht altijd dat ik heel goed begreep wat bewoners willen, maar als je het vraagt, is het vaak toch iets anders. Bijvoorbeeld de hal en de ingang van het gebouw, die huren wij niet als Pleyade, maar het is wel het visitekaartje van het gebouw. Sommige bewoners vonden de hal zo rommelig en dat vonden ze niet prettig. Dat hebben we samen kunnen veranderen.”
“Ik vind het fijn dat we inspraak hebben. Als je wat wilt delen, dan kan dat. Ik vind die hal ook belangrijk. Mijn familie komt daar naar binnen en dan vind ik het fijn dat het er netjes uitziet”, beaamt mevrouw IJben. “Er is nu nieuwe bewegwijzering beneden en aan de geurbeleving hebben ze wat gedaan. Dat is erg prettig.”
“Het is mooi dat bewoners zelf participeren en hun inzichten aandragen en delen”
Notulen en informeel nieuws
“Alles wat er tijdens de stamtafelgesprekken, maar ook in het cliëntenpanel (dat is 1 keer in de 3 maanden) besproken wordt, komt in de notulen te staan. Bij het cliëntenpanel komt er van elke woning 1 bewoner en 1 medewerker aan tafel of via Teams samen. Hierin worden de meer overstijgende onderwerpen besproken”, vertelt José. “Alle onderwerpen die aan de stamtafel zijn besproken, komen ook even aan bod en worden goed vastgelegd in notulen. De medewerker zit erbij om medezeggenschap op haar afdeling onder de aandacht te brengen. Dit wordt meegenomen in onder andere de familieavond.”
Op elke verdieping ligt een map waarin de bewoners en familie de notulen kunnen lezen. “Dat is om het zo transparant mogelijk te houden, iedereen heeft inspraak, dus mag iedereen lezen wat er besproken wordt. Ook hebben we een informele nieuwsbrief het ‘Boegbeeld’. Bewoners gaven aan dat ze graag wilden weten welke bewoners er nieuw zijn en wie er ons zijn ontvallen. Met toestemming van familie en de bewoner zetten we die informatie daarin. Het is echt een bewonersinitiatief.”
In gesprek met bewoners
Op Eilandstaete vergadert de cliëntenraad eens in de 6 weken. Lia en meneer Veltman komen dan samen met bewoners meneer Rotteveel, Mevrouw van Haaften en meneer Buijnck en een aantal medewerkers van Pleyade. Ze spreken door wat ze hebben gehoord van andere bewoners of wat ze zelf willen doen. “Ik vind dagbesteding bijvoorbeeld belangrijk. Het is fijn dat we ons niet hoeven te vervelen hier. Daarom hebben we in de raad onder andere overlegd over een duofiets voor de bewoners. Er zijn er nu 2: een elektrische en één gewone”, lacht meneer Veltman.
Veranderingen op locaties
Veranderingen doorvoeren gaat niet van de ene op de andere dag, maar zowel de bewoners (en hun naasten) als de medewerkers staan er wél open voor. “Soms gaat er wel een jaar overheen, zoals bij de nieuwe inrichting en de aanpassingen aan het menu. Daarvoor overleggen we ook met de medewerkers.
Zij ondersteunen en begeleiden de bewoner bij het leven dat de bewoner wil leven”, zegt Lia. Meneer Veltman beaamt dat: “We moeten begrip hebben voor elkaar en blijven overleggen. Dat is het meest belangrijk.”