De bewoner staat centraal

In gesprek gaan met de bewoner vanuit ervaringen, behoeften en wensen van de bewoner; daar staat het ervaringsgesprek binnen Pleyade voor. Waar er eerst een raadpleeggesprek was waarin de evaluatie van het zorgleefplan centraal stond, hebben we vanaf 2022 gekozen voor een andere vorm: het ervaringengesprek. Hierin zijn de ervaringen van bewoners het uitgangspunt voor de evaluatie. Mevrouw Schultinga-van Hal, bewoner op Eilandstaete, haar dochter Petra Merkus en Lia Lubbers, teamhoofd zorg op Eilandstaete, vertellen over de nieuwe manier van in gesprek gaan.

“Bij de vorige gespreksvorm stond het medische vooral voorop en was het gesprek met de bewoner en een naaste ieder half jaar. Het was heel erg vanuit Pleyade opgezet. De bewoner had ook geen keuze in met wie hij of zij het gesprek wilde voeren. Het voelde meer als een afvinklijstje dan een gesprek. Nu beginnen we anders en kijken we wie en wat er nodig is bij het gesprek”, vertelt Lia. In het ervaringengesprek heeft de bewoner de regie en mag deze zelf kiezen met wie hij of zij het gesprek wil; een Eerst Verantwoordelijk Verzorgende (EVV’er), zorgassistent of activiteitenbegeleider bij wie hij of zij zich op hun gemak voelt. Een dialoog met de bewoner met meer verdieping is de nieuwe vorm.

“In het gesprek neemt de medewerker het zorgleefplan wel mee, maar dat staat niet op de voorgrond. Het verhaal komt naar voren en de cijfers gaan meer naar de achtergrond. Het ging eerst meer over het materialistische deel van de zorg en nu meer over het persoonlijke”, zegt Lia.

Lia Lubbers, teamhoofd zorg op Eilandstaete

“We stellen nu meerkeuzevragen in plaats van ‘Vindt u het schoon?’, ‘Is het eten hier lekker?’. De bewoners geven geen cijfers meer, maar geven in het gesprek aan hoe ze erover denken”

Fijne zorg

Voor mevrouw Schultinga-van Hal is het heel belangrijk dat ze met EVV’er Norah Nakintu het gesprek heeft gevoerd. Ze woont nu ongeveer een jaar op Eilandstaete. “Ik heb ontzettend veel gehad aan haar, ik durf tegen haar te zeggen waar ik mee zit. In het begin had ik veel heimwee, het was ook helemaal niet de bedoeling om hier voor altijd te komen wonen.

Ik kan alles bij Norah aangeven en als het nodig is, dan bespreekt zij het verder met anderen uit het team”, vertelt ze. “Ik heb het alleen maar met Norah over mijn heimwee gehad, zij luistert heel goed en kon het aan mijn gezicht al zien wanneer ik me niet fijn voelde. Ze voelt echt als een soort vriendin.”

Mevrouw Schultinga op haar appartement.

“Ik zou het uit mezelf minder makkelijk zeggen in het begin, maar doordat Norah doorvraagt, heb ik nu een ander bed. Het is zo fijn, deze is veel breder en ik slaap zoveel beter”

Mevrouw Schultinga-van Hal, bewoner op Eilandstaete

Eigen regie

Ook voor dochter Petra is het ervaringengesprek een fijne manier om te delen hoe het gaat met haar moeder. “Het is niet makkelijk om te zien dat je moeder verdrietig is, maar ik zie dat ze op een goede plek zit waar de zorg fijn is. Ik vind het heel belangrijk dat mijn moeder zelf kan bepalen wat ze privé houdt en wat ze deelt als ik er bij ben. Als het nodig is en als er iets aan de hand is, dan word ik altijd gebeld. Maar soms is het ook goed dat ze haar eigen zaken met iemand bespreekt bij wie zij zich prettig voelt”, vertelt Petra.

“Het is heel goed dat de medewerkers die dagelijks bij de bewoners komen, een signalerende rol hebben. In het gesprek werd duidelijk dat mijn moeder een ander bed nodig had, dat had Norah al opgepikt omdat mijn moeder er vaak moe uit zag”, zegt Petra. Voor mevrouw Schultinga-van Hal is het een verademing: “Ik zou het uit mezelf minder makkelijk zeggen in het begin, maar doordat Norah doorvraagt, heb ik nu een ander bed. Het is zo fijn, deze is veel breder en ik slaap zoveel beter.”

Teamhoofd, EVV'er en bewoner in gesprek in appartement bewoner

Meer uitspreken

Het ervaringengesprek is voor zowel Petra als haar moeder duidelijk. “We hebben in stappen besproken wat belangrijk is voor mijn moeder. Het eten en de medische verzorging kwamen ook ter sprake en ze kon haar eigen verhaal kwijt. Ik heb ook mijn verhaal gedeeld, maar het gaat om mijn moeder. Zij woont hier”, zegt Petra. Mevrouw Schultinga-van Hal merkt dat ze door de gesprekken nu zelf meer zaken durft uit te spreken. “Norah heeft gezegd dat ik echt moet zeggen wanneer ik ergens mee zit. Ik ben veel ondernemender sinds ik bij Pleyade woon. Ik vertel echt meer uit mezelf, dat kan ik nu.”

De bewoner staat bij Pleyade centraal. Het leven zoveel mogelijk voortzetten zoals zij gewend zijn is het doel. Het ervaringsgesprek draagt hier aan bij. De bewoner en de naaste kunnen hun verhaal kwijt, zij bepalen met wie ze het gesprek voeren en de inhoud van het gesprek. De regie ligt bij de bewoner en/of naaste.