De medewerkers in hun kracht zetten

Medewerkers zijn essentieel voor Pleyade. Bij Pleyade vinden we het belangrijk dat de medewerker waardering voelt vanuit zowel de organisatie als directe collega’s, goed in zijn of haar vel zit en met zelfvertrouwen de werkzaamheden kan uitvoeren. Alleen op deze manier kunnen medewerkers goed en prettig werken. Evelien Kregting (communicatieadviseur), Reina van Zoeren (adviseur leren & ontwikkelen), Bianca van Geelen (HR manager) en Monica Verkerk (HR adviseur) vertellen over de verschillende projecten van het afgelopen jaar.

Monica Verkerk, HR adviseur

“Onboarding meer is dan alleen de eerste werkdag. Het begint eigenlijk al op het moment dat een nieuwe medewerker zijn/haar contract tekent”

Laat iemand stralen

Een uniek project in 2022 voor medewerkers bij Pleyade was ‘Laat iemand stralen’. Het ging er hierbij om dat medewerkers elkaar in het zonnetje konden zetten. “Medewerkers konden elkaar nomineren en daarbij aangeven waarom en waarmee deze collega blij gemaakt kon worden. Dit zorgde voor veel mooie verhalen en persoonlijke cadeaus”, aldus Evelien Kregting. Om alle medewerkers te bereiken en de mogelijkheid te bieden om iemand aan te dragen was het mogelijk om via intranet (Digipleyn) en fysiek op de locaties iemand te nomineren. Een aantal medewerkers werden door verschillende collega’s benoemd, dit kregen ze uiteindelijk ook te horen. Waardering onderling is ontzettend waardevol om het fijn te hebben op je werk.

“De gelukkige winnaars werden uiteindelijk op het werk overvallen door de bestuurder, de gebiedsmanager of het teamhoofd en de persoon die hem of haar had genomineerd. Dit waren bijzondere en soms emotionele momenten om mee te maken’, geeft Evelien aan. Het regelen van alle persoonlijke cadeaus kostte veel tijd, maar maakte wel echt het verschil. We hebben medewerkers blij gemaakt met een overnachting in Zeeland, vliegtickets om ouders op te zoeken in het buitenland, een uitje met het gezin naar de Efteling, een schoonheidsbehandeling en een diner met overnachting in een kasteel. Vanuit de organisatie kregen we enthousiaste reacties op ‘Laat iemand stralen’, het was echt even iets anders.

Klinisch redeneren

In 2021 is de inzet van verpleegkundige binnen Pleyade veranderd. Waar wij eerst werkten met een centraal team van verpleegkundigen zijn de verpleegkundigen nu werkzaam op één van de woonlocaties van Pleyade. Deze verandering gaf de woonbegeleiders meer regie op hun eigen werk en zij werden zo meer in hun kracht gezet. Reina van Zoeren, geeft aan dat er vanuit de woonbegeleiders behoefte was om meer zelfvertrouwen te krijgen in het klinisch redeneren. Om deze reden is de training Klinisch redeneren ontwikkeld en aangeboden aan alle woonbegeleiders binnen Pleyade.

“Na de eerste trainingen kwamen we erachter dat er meer aandacht moest komen voor zelfreflectie en hoe de zorgvraag concreter gemaakt kan worden. Deze terugkoppeling van de deelnemers is erg waardevol en daarom is de training ook aangepast”, aldus Reina. Het belangrijkste is dat de training goed aansluit bij de wensen en behoeftes van de woonbegeleiders. Nu geven de woonbegeleiders na  afronding van de training aan dat ze zich zelfverzekerd voelen bij het uitvoeren van de triage en goed kunnen inschatten wanneer een arts ingeschakeld dient te worden. Met elkaar blijven oefenen en reflecteren is belangrijk in deze.

Verpleegkundige in gesprek met bewoner

“In het begin had ik wel dat het weer zo’n verplichting is om te volgen en dat het in een keer ingepland werd. Het was leuk om de ervaring van andere collega’s op andere locaties te horen en te spreken”

Veroniek Wentholt, woonbegeleider Malburgstaete

HR-gesprekcyclus

Binnen Pleyade vinden we het belangrijk om met elkaar het goede gesprek te voeren over hoe we het werk ervaren, wat we van elkaar nodig hebben én hoe we kijken naar thema’s zoals werkdruk, werkgeluk en vitaliteit. Dit wilden we op een nieuwe, verfrissende en volledig digitale wijze vormgeven. “Om deze reden zijn we gestart met een pilot HR-gesprekcyclus”, aldus Bianca van Geelen. De medewerkers in de pilot kregen uitleg over het proces en hoe de nieuwe systemen, zoals de bijbehorende app werkte. Bianca geeft aan dat in de pilot periode de medewerkers weinig gebruik hebben gemaakt van de nieuwe methode.

“Ze gaven aan dat ze geen meerwaarde zagen in het systeem en dat het tijdrovend was”, vertelt Bianca. De HR-gesprekcyclus is om deze redenen niet verder uitgerold in de organisatie. Wel blijven medewerkers aangeven dat ze het belangrijk onderwerp vinden, maar dat betekent dat we op zoek moeten naar een andere methode die beter aansluit bij de medewerkers. “Een mooie nieuwe uitdaging”, aldus Bianca.

De medewerkers krijgen een training.

Onboarding

Binden en boeien wordt, mede door de huidige arbeidsmarkt, steeds belangrijker. Hoe betrek en verbind je een nieuwe collega bij Pleyade zodat hij/zij het gevoel heeft welkom te zijn en een vliegende start ervaart? Monica Verkerk geeft aan dat onboarding meer is dan alleen de eerste werkdag. Het begint eigenlijk al op het moment dat een nieuwe medewerker zijn/haar contract tekent. Het project ‘onboarding’ heeft door wisselingen bij het HR-team even stil gelegen, maar is nu weer opgepakt. “We zijn nu in de onderzoeksfase om te kijken wat passend is bij deze tijd en de doelgroep. Hierbij kijken we ook naar welke digitale platformen we eventueel kunnen inzetten”, aldus Monica. We kijken er naar uit om samen een passende onboarding neer te zetten.

Bij Pleyade vinden we het belangrijk dat de medewerker in de regie staat van zijn of haar loopbaan en dat er werkgeluk wordt ervaren. Elk jaar wordt er vanuit HR gekeken hoe hieraan bijgedragen kan worden door projecten en trainingen.