Van puur schoonmaak naar eigen regie bij de huishoudelijke hulp

In 2022 zijn op woonlocatie Waalstaete de teams huishoudelijke hulp en thuiszorg samengevoegd tot één team. Op deze manier is Pleyade bezig met een transitie om de diensten huishoudelijke hulp zowel in de wijk als aan bewoners op de woonlocaties van Pleyade aan te bieden. Medewerker huishoudelijke hulp Angela Mathijssen, teamhoofd Thuiszorg Linda Schreuder en meneer en mevrouw van Uijtert vertellen over deze nieuwe vorm van huishoudelijke hulp.

Linda Schreuder, teamhoofd Thuiszorg

“We komen niet alleen voor een schoon en leefbaar huis, nee het is veel meer dan dat. Er is tijd voor een gesprek met de bewoner, drinken een kopje koffie samen met de bewoner voor we beginnen met schoonmaken en vragen wat we voor de bewoner kunnen doen”, vertelt Linda. “De huishoudelijke hulp op de woonlocaties valt nu onder de thuiszorg, net als de verzorging en verpleging. Hiervoor lag de huishoudelijke hulp op de woonlocaties bij de facilitaire dienst, dat was meer een serviceteam. Zij kwamen dan puur het huis schoonmaken en meestal zorgde de bewoner dat hij of zij weg was. Nu is er veel meer ruimte voor een-op-een contact, heeft de bewoner inspraak in wanneer de huishoudelijke hulp komt en brengen we het beste van twee werelden samen.”

Op Waalstaete wonen ruim tweehonderd mensen die huishoudelijke hulp krijgen vanuit Pleyade. De bewoners op Waalstaete wonen zelfstandig of begeleid. Daarnaast biedt Pleyade huishoudelijke hulp voor mensen in de wijk rondom Waalstaete. “De huishoudelijke hulp is overal hetzelfde. Thuis is thuis. Natuurlijk komen we in de wijk wel op wat meer vaste tijden, die plannen we samen met de mensen in”, zegt Linda. Op Waalstaete is de huishoudelijke hulp ook afgestemd op de bewoner. “Als een bewoner nog niet wakker is als ik er om negen uur ’s ochtends ben, dan kijken we met de zorg wie er al wel wakker is. Daar ga ik dan eerst heen”, vertelt Angela.

Mevrouw van Uijtert, bewoner op Waalstaete

Vaste hulp en eigen tijden

Voor meneer en mevrouw van Uijtert, die nu anderhalf jaar op Waalstaete wonen, is de huishoudelijke hulp fijn geregeld, vertellen ze. “Het is fijn dat we een vaste hulp hebben, iemand die we kennen. Daar voelen we ons bij op ons gemak”, vertelt mevrouw van Uijtert. “Meestal drinken we een kopje koffie met de huishoudelijke hulp, dan leer je elkaar wat beter kennen. En: wat heel fijn is dat we zelf een tijd mochten aangeven die we fijn vonden. We hebben gekozen voor negen uur in de ochtend, omdat mijn man toch al vroeg uit bed gaat. Doordat we onze eigen wensen mogen doorgeven, voelen we ons helemaal thuis. Alles loopt goed. We willen hier graag oud worden.”

Naast dat de bewoner de tijd en dag waarop er wordt schoongemaakt kan doorgeven, zijn er nog een aantal zaken veranderd. Zo komt de huishoudelijke hulp niet meer zelf binnen met een sleutel, zoals eerder wel het geval was, maar kloppen of bellen ze altijd aan. “We gaan nooit zomaar naar binnen. Dat is niet fijn voor de bewoner, het is hun thuis”, vertelt Angela. “Ik ga echt het gesprek aan en leer de mensen kennen. Zo wil een mevrouw altijd graag meehelpen met afstoffen. Dat doet ze dan op haar manier en omdat ze vroeger ook graag schoonmaakte, voelt zij zich zo nuttig. Het is heel waardevol voor mensen dat ze iets kunnen doen. Juist niet alles uit handen nemen overnemen, maar laten voelen dat ze ertoe doen”, vertelt Angela. “Vaak loop ik ook even naar de huiskamer, maak ik een praatje met de bewoners die daar zitten en ga dan aan het werk.”

Medewerkers thuiszorg in appartement bewoners op Waalstaete

Teambinding

Ook voor het team van medewerkers is de nieuwe manier van werken een hele vooruitgang. “We hebben nu echt een team waarin binding is. Zowel de wijkverpleegkundige als de huishoudelijke hulp werken samen en weten elkaar ook te vinden. Zo heb je meer binding met de woonlocatie en werk je met anderen. In de wijk is het toch meer individueel”, zegt Linda.

Bekende gezichten op Waalstaete

Daarnaast is het voor de bewoner fijn dat er meer bekende gezichten rondlopen op Waalstaete en hij of zij kan aangeven wanneer hij of zij liever een andere huishoudelijke hulp willen. Die eigen regie houden is essentieel. “Ik merk dat bewoners me herkennen. Soms weten ze niet meer precies wie ik ben, ze vinden het wel heel fijn als ik even zwaai als ik langskom of een praatje maak. Soms is er een bewoner even verdrietig en dan troost ik die ook. Eerder waren de bewoners uit hun appartement als de schoonmaak kwam, maar nu blijven ze steeds vaker thuis. Een collega ging laatst het gesprek aan met een bewoner om te laten zien dat ze hem graag wilde leren kennen. Dat waarderen ze heel erg.”

“Die vaste hulp is heel belangrijk voor de bewoner. Dat biedt herkenning en structuur”, vertelt Linda. “Laatst was er iemand die moest verhuizen naar een woonlocatie van Pleyade, die was helemaal in tranen dat hij zijn huishoudelijke hulp kwijt zou raken. Die hulp kwam al tien jaar bij die bewoner. We hebben ervoor gezorgd dat zijn huishoudelijke hulp gewoon meeging naar de nieuwe woning. Daar doen we het toch voor.”

Regie en maatwerk bij de bewoner staat centraal bij Pleyade. In de verandering van de inzet van huishoudelijke hulp heeft de bewoner meer regie over wanneer de huishoudelijke hulp komt en wat er gedaan wordt. Daarnaast is er meer persoonlijk contact, het uitgangspunt is de bewoner.