Lancering magazine Yade tijdens Pleyade event Pak.De.Regie!

Pleyade wil dat ouderen hun eigen leven kunnen blijven leiden en zelf de regie behouden. Deze visie, het streven van Pleyade, proberen wij iedereen te laten voelen en ademen. Dat vergt verandering, energie, creativiteit, innovatie, betrokkenheid en nog veel meer. Er zijn nog stappen te zetten, maar er is ook al ontzettend veel bereikt. Om dit meer zichtbaar te maken is het magazine Yade ontwikkeld, dat gelanceerd is op het Pleyade event Pak.De.Regie. Kim Peters-Aleven, bestuursadviseur Zorg, en Myra Wenno-Hasselbach, communicatieadviseur vertellen over het evenement en het magazine.

Myra Wenno-Hasselbach, communicatieadviseur

“Door mooie, persoonlijke verhalen vast te leggen in de Yade was het mogelijk om de bewoner, de medewerker, de naaste maar ook de stakeholders en de regio mee te nemen in het geheel. Dat was het doel van de Yade en het Pleyade event dat daaraan gekoppeld werd”

In 2021 groeide bij de toenmalige bestuurder Floor de Vroome de wens om de visie van Pleyade meer uit te drukken in verhalen en beeld. Door de coronaperiode heeft Pleyade zich meer moeten focussen op zorg en medische ondersteuning en was er minder aandacht voor het verder uitdragen van de visie binnen de organisatie. Door de mooie verhalen op te halen in de organisatie en door te laten zien dat we al heel veel mooie dingen doen bij Pleyade moesten de visie en waar Pleyade nu echt voor staat weer gaan leven. Verhalen om trots op te zijn en die het zeker waard zijn om te delen met de wereld. Verhalen die passen bij de visie, de transitie die de organisatie doormaakt en daarmee deze nog beter laten begrijpen. Deze verhalen zijn vastgelegd in een glossy magazine genaamd Yade.

Kim legt uit: “Het is van belang om samen te kijken naar de ouderenzorg, wat er anders zou moeten en welke stappen Pleyade daarin heeft gezet en gaat zetten. Dat er zoveel mooie verhalen in de organisatie aanwezig zijn, van ontzettend veel verschillende medewerkers, daar geeft Yade een geweldige inkijk in. En daarmee wordt ouderenzorg op een andere manier uitgelicht.” Myra vult aan dat het voor Pleyade belangrijk is om de visie die Pleyade nastreeft beter uit te kunnen leggen. “Dit gaat het beste door gebruik te maken van voorbeelden uit de praktijk waar eigen regie voorop staat.

Toine van Peperstraten op het Pak.De.Regie event.
Dagvoorzitter Toine van Peperstraten

Pleyade event Pak.De.Regie

Tijdens de ontwikkeling van het magazine Yade ontstond het idee om het magazine te lanceren op een event voor zowel medewerkers als stakeholders (o.a. zorgkantoor, collega zorgorganisaties en samenwerkingspartners). “We merkten dat Yade te indrukwekkend werd om zomaar uit te delen. Het verdiende meer aandacht. En het was gelijk een mooi moment om het samen weer te hebben over de visie van Pleyade en de toekomst van de ouderenzorg”, aldus Myra.

Om het event in goede banen te leiden was Toine van Peperstraten deze dag de dagvoorzitter. Het event begon met ‘Wie van die drie’ om op een speelse manier aandacht te vragen voor de eigen regie van de bewoners. Er ontstond een leuke interactie met de zaal. “Een mooie start van het event”, geeft Myra aan. “Deze start zorgde ervoor dat er ook meer gesprek op gang kwam tijdens de ronde tafelsessies. Tijdens deze sessies kwamen onderwerpen zoals innovatie, de medewerker, ontwikkeling in de ouderenzorg en de visie van Pleyade aan bod.

Naast de ronde tafelsessies konden de aanwezigen ook twee workshops bijwonen: een persoonlijk verhaal van Kim over haar tante en eentje over innovaties in de ouderenzorg. “Alles gedurende het event stond in het teken om samen in gesprek te gaan en nieuwe inzichten te geven over de ouderenzorg”, aldus Kim. In totaal hebben we ruim honderd mensen mogen verwelkomen verspreid over twee dagdelen. Een mooie opkomst vinden Myra en Kim.

Yade magazine

Lancering magazine Yade

Aan het einde van het event werd het magazine Yade gelanceerd. Alle onderwerpen die gedurende het event aan bod kwamen, zijn terug te lezen in Yade. “De aanwezigen kregen Yade mee naar huis, zodat ze alles nog op hun gemak kunnen teruglezen”, geeft Myra aan. Het eerste magazine werd overhandigd aan mevrouw van Haaften, een trotse bewoner op één van de woonlocaties van Pleyade. ‘Ik leef hoe ik vroeger ook leefde. Dit is mijn thuis’, is haar quote die schittert met een foto op de eerste pagina van het magazine.

Mooie hoogtepunten

Voor Kim was het persoonlijke verhaal dat zij deelde met de aanwezigen op het event het hoogtepunt. “Het was mooi om te zien dat veel aanwezigen zich wel herkende in het verhaal. En dat sterkt alleen maar meer, dat we moeten gaan staan voor onze visie, voor de toekomst om het leven voorop te blijven zetten, want het is herkenbaar voor velen”, zegt Kim.

“Uniek was dat we de visie hebben weten om te buigen tot een magazine en event. Iets wat voor een zorgorganisatie niet gewoon is. Men is bezig met het zorgen voor anderen waarbij de medewerkers dagelijks bezig zijn met (zorg)handelingen, die allemaal verhalen met zich meebrengen. Dat komt veel te weinig in beeld, zowel op papier als op foto’s”, zegt Myra.

Aandacht voor de visie vragen

Yade en het event hebben een unieke inkijk gegeven in het werk van vele medewerkers binnen Pleyade, bewoners en naasten. Zowel Yade als het event hebben inzichtelijk gemaakt waar we als Pleyade voor staan, en dat is soms lastig uit te leggen aan anderen. Het magazine wordt nog steeds veel gebruikt om de visie over te brengen bij stakeholders en medewerkers. Veel onderwerpen lijken heel normaal, maar gebeuren in de praktijk toch anders. Denk bijvoorbeeld aan het aankloppen bij een bewoner voordat je binnenkomt of eten op het tijdstip dat je wilt als bewoner.

De kracht van Pleyade is dat we dit proberen te veranderen en daarbij echt blijven staan waar we voor staan. We stelden ons in die zin ook kwetsbaar op met het organiseren het event, waar aanwezigen ook hun vragen en inbreng konden geven. Omdat de visie van Pleyade gaat over dat men het leven kan blijven leven zoals iemand gewend is, dat niet de ziekte en de aandoening voorop staan, maar het leven en de persoonlijkheid van iemand. Dat klinkt allemaal ontzettend eenvoudig, maar de praktijk laat daarin wel wat anders zien. “Mijn persoonlijk verhaal sluit hierbij aan. We zullen hier dus continu aandacht voor moeten blijven vragen zowel binnen Pleyade als daarbuiten, want het leven moet voorop blijven staan”, aldus Kim.

Communicatieadviseur bladert door magazine Yade

Inspiratie voor de toekomst

Het was een inspirerende dag met als kers op de taart de lancering van het magazine Yade. Met het magazine en het event hoopt Pleyade anderen te inspireren voor nu en in de toekomst. “We zijn er nog niet, maar we hebben erg mooie stappen gemaakt’’, aldus Floor. “We zijn trots op wat we al samen bereikt hebben!”.

Bestuurder en communicatieadviseur bekijken samen magazine Yade

De bestuurder Floor de Vroome heeft eind 2022 aangegeven Pleyade te gaan verlaten. Na tien mooie jaren was het tijd om zijn visie op de ouderenzorg bij een andere zorgorganisatie opnieuw vorm te geven. Pleyade is hem dankbaar voor zijn inzet en wensen hem veel succes bij zijn nieuwe uitdaging.