Actieve rol bewoners Het Schild bij open dag

Om aan toekomstige bewoners en hun naasten te laten zien hoe het is om op Het Schild te wonen, organiseerden bewoners op Het Schild in 2023 een open dag. Het enthousiasmeren en informeren over wonen op het Schild is van belang, vertellen Jan Achterberg, bewoner op Het Schild, en Harriët Hazeleger, medewerker communicatie.

Jan Achterberg, bewoner op Het Schild

“We zijn trots op deze plek en willen graag laten zien waarom het fijn is om hier te wonen. Dit is echt een unieke woongemeenschap”

Jan Achterberg, bewoner op Het Schild

“Mensen die blind of slechtziend zijn, kunnen hier een appartement huren, met of zonder (zorg)ondersteuning. Zo wonen we allemaal zelfstandig, maar is er wel voldoende aanspraak en het grote gemeenschapsgevoel is belangrijk”, vertelt Jan. Hij woont inmiddels zes jaar met zijn vrouw op Het Schild. In totaal wonen er 120 mensen op de woonlocatie.

Wonen met gelijkgestemden

In 2023 zetten de bewoners met een aantal medewerkers van Pleyade, een open dag op. “Het is belangrijk dat zo’n locatie als deze wel blijft bestaan, want de combinatie van huren en (zorg)ondersteuning is bijzonder. Dit is een specifieke doelgroep, maar het is niet zo dat iedereen die blind of slechtziend is, automatisch hierheen komt. Er zijn ook genoeg mensen die naar een verzorgingstehuis gaan of langer thuis blijven wonen”, zegt Jan. “Met zo’n open dag lieten we zien dat mensen uit het hele land hier kunnen wonen. We wilden graag laten zien hoe bijzonder Het Schild is. Hier ervaar ik echt rust in mijn leven, ik hoef me niet beter voor te doen dan ik ben en woon bij gelijkgestemden.”

“Ik vind het prettig om hier te wonen. Je kunt hier blind zijn. Ik heb mijn hele leven moeten opboksen tegen een ‘ziende’ maatschappij. Dat betekent dat ik voortdurend in de stress was, me niet gezien voelde”, gaat hij verder. “Hier is iedereen gelijk en zijn de sociale contacten ook makkelijker te leggen. Het schept een band en het is heel bespreekbaar waar je mee zit als je blind of slechtziend bent. Daarnaast is alles hier helemaal op ingericht. Er is huisomroep waarop dagelijks mededelingen omgeroepen worden, het menu is in braille, op de relingen in de gang zit braille. Tijdens de open dag hebben we met z’n allen laten zien hoe fijn het is om op Het Schild te wonen.”

Open dag organiseren

Om die open dag te organiseren, werkten ruim vijftien bewoners samen met medewerkers zoals Harriët. Zij werkt ruim acht jaar op Het Schild. “De bewoners organiseren hier zelf regelmatig activiteiten en denken graag mee. De open dag is daar een mooi voorbeeld van. Zij zijn de ervaringsdeskundigen en weten wat belangrijk is om te laten zien en ervaren. Met een aantal bewoners hebben we bedacht wat er op de open dag te doen moest zijn en een draaiboek gemaakt”, vertelt ze. “Via media voor blinden en slechtzienden, zoals het radiostation 509, bereikten we de doelgroep. Dat weten de bewoners dan juist, via welke kanalen je het beste kunt communiceren.”

Op 9 juni 2023 vond de open dag plaats en er kwamen 45 mensen uit het hele land op af. “Eerst hadden we een kopje koffie of thee bij de ontvangst, daarna deed de manager in opleiding Suzanne Schonis een openingswoordje en vervolgens leidden de ‘ziende’ bewoners (de partner van een blinde of slechtziende bewoner, die ook op Het Schild woont) de groepjes bezoekers rond in het gebouw.

Een aantal bewoners stelden hun appartement open en anderen stonden bij de spelletjes die we graag doen. Ook hebben we onze mooie parktuin onder de aandacht gebracht. We sloten af met een hapje en drankje”, vertelt Jan. “Dat was echt een succes. Het Schild is weer onder de aandacht gebracht en dit heeft voor verschillende nieuwe aanmeldingen gezorgd.

“Het mooie aan Het Schild vind ik vooral die saamhorigheid. Dat voel je niet alleen tijdens zo’n open dag, maar het hele jaar door. Er is bijvoorbeeld een hulpdienst bij de receptie, waar bewoners zich kunnen aanmelden om vrijwillig andere bewoners te helpen. Een knoop aanzetten, iemand naar het restaurant begeleiden, noem het maar op. Die regie bij de bewoners houden is volgens mij heel waardevol. Iedereen heeft z’n eigen talent en het is mooi dat je dat kunt inzetten. Je bent meer dan alleen bewoner, je bent ook mens met wensen en mogelijkheden”, vertelt Jan.

Harriët Hazeleger van Het Schild

“De bewoners zijn de ervaringsdeskundigen en weten wat belangrijk is om te laten zien en ervaren. Met een aantal bewoners hebben we bedacht wat er op de open dag te doen moest zijn en een draaiboek gemaakt”

Harriët Hazeleger, medewerker communicatie

Nieuwe stap

“Ik merk dat de bewoners veel steun hebben aan elkaar. Het is soms best een emotioneel moment als mensen hier komen wonen. Het is confronterend om toe te geven dat ze het niet meer alleen kunnen of willen wonen thuis, maar hier voelen ze wel dat het helemaal passend is voor hen. Als je dan met anderen daarover kunt praten en je meer begrepen voelt, valt er een last van je schouders af”, zegt Harriët.

Jan vult aan: “Ik vond het in het begin best even wennen, dat ik bij allemaal mensen kwam te wonen die blind of slechtziend zijn. Maar nu we hier wonen en ik me onderdeel voel van deze gemeenschap, is dat gevoel totaal weg. Alles is binnen handbereik als je wilt; je kunt hier sporten, aan culturele activiteiten deelnemen, boodschappen doen in het supermarktje, maar je kunt ook met de bus naar Oosterbeek of verder. Vooral dat sociale aspect vind ik waardevol, met de herkenning en het niet oordelen. Ik hoop dat dat voor de toekomstige bewoners ook geldt.”