Passend eten en drinken aanbieden bij bewoners

Hoe beleeft de bewoner het eten en drinken bij Pleyade en wat is daarin belangrijk voor hem of haar? Daar is in het project PROEV! (Pleyades Reis naar Optimaal Eten volgens de Visie) naar gekeken in 2023. Er is onderzocht hoe het eten en drinken beter aan kan sluiten bij de visie. Manager zorg Berbe van Helden en diëtist Petra Minkhorst zijn onderdeel van de werkgroep PROEV! en vertellen over het project.

Op de ene woonlocatie ontvangt de bewoner een bepaalde vergoeding om zelf eten te kopen, bij een traiteur of Tafeltje Dekje bijvoorbeeld. Op de andere woonlocatie is dat nog niet zo geregeld. We wilden graag onderzoeken welke keuzemogelijkheden op de woonlocaties wenselijk zijn, om zo goed mogelijk aan te sluiten bij wat de bewoners op de verschillende locaties willen.

Berbe van Helden, manager zorg

“Met PROEV! hebben we gekeken naar de eigen regie van bewoners met betrekking tot eten en drinken. Dit is een belangrijk onderdeel van de visie van Pleyade. De aanleiding voor het project was dat de verschillende woonlocaties op andere manieren omgingen met de keuzemogelijkheden voor het eten”

“Om de daadwerkelijke wensen van bewoners boven tafel te krijgen, zijn we met een werkgroep gestart die het aanbieden van eten en drinken heeft bekeken. Met een groep van zorgmedewerkers, een facilitair medewerker, een activiteitenbegeleider en een diëtist, hebben we vragen voor interviews met de bewoners opgesteld”, zegt Petra. “De vragen gingen niet zo zeer over de inhoud van het eten, of de aardappels gaar genoeg waren bijvoorbeeld, maar meer over het stuk eigen regie. Kun je hier eten en drinken zoals je zelf wilt of gewend was? We vroegen of ze tevreden waren over de verschillende maaltijden, het restaurant op hun woonlocatie en wat ze graag anders zouden zien. Vooral de randvoorwaarden dus.”

Uit de interviews kwam onder meer naar voren dat sommige bewoners de openingstijden van de restaurants wat krap vonden. Ook merkte de werkgroep dat bewoners vaak niet van alle mogelijkheden op hun woonlocatie op de hoogte waren. “Op Eilandstaete kan een bewoner, als die familie of vrienden over de vloer heeft, hapjes bestellen bij het restaurant. Dat is alleen helemaal niet zo bekend, blijkt nu. Daar kwamen we pas achter tijdens de interviews”, vertelt Berbe. “Op de kleinschalige woonlocaties vertelden bewoners dat ze eigenlijk graag oude kaas wilden in plaats van jonge kaas. Dat zeggen ze dan niet uit zichzelf tegen de medewerkers, maar kwam bij de interviews wel naar voren.”

Zes persona Proev

Zes persona’s

Om het eten en drinken op een goede manier aan te bieden aan de bewoners, maakte de werkgroep zes verschillende persona’s, die overeenkomen met de behoeftes van de bewoner. “Op die manier zien we welke type eters er op welke woonlocatie wonen en hoe we daarop kunnen inspelen met het aanbod en hoe en waar bewoners willen eten”, zegt Petra.

De persona’s die de groep opstelde, zijn: de zelfdoener, die graag zelf het eten regelt, de aanschuiver, die op een vast tijdstip wil aanschuiven in het restaurant, de rustzoeker, die in z’n eigen appartement wil eten, de flexer, die de ene dag in het restaurant wil eten en de andere dag iets wil bestellen en de restaurantganger, de bewoner die de gezelligheid opzoekt en voor de sociale contacten in het restaurant zit. Dan is er nog de latter, de naaste die op bezoek komt bij een bewoner. Bijvoorbeeld de partner die op een andere plek woont of een familielid.

“Deze indeling geeft wel handvatten voor het organiseren van eten en drinken zoals het bij de bewoner past. En: deze verschillende persona’s kunnen handig zijn voor toekomstige bewoners; als zij een woonlocatie kiezen, kunnen ze zien welke type eters waar wonen en zo beslissen wat het beste bij hen past”, zegt Petra.

Toekomstplannen

Naar aanleiding van dit onderzoek naar de wensen en behoeften van de bewoners, gaat de werkgroep van PROEV! verder met de uitkomsten. “We richten ons onder meer op de scholing en training van medewerkers. De koks hebben bijvoorbeeld al een inspiratiessessie gehad bij Huuskes, onze leverancier, maar ook de zorgmedewerkers die koken op kleinschalige woonlocaties, kunnen extra training krijgen in koken. Daarnaast willen we graag dat medewerkers meer in gesprek gaan met de bewoner, om te horen of ze nog iets missen”, zegt Berbe.

“Om het aanbod beter te laten aansluiten, hebben we ook een ander administratief proces nodig, waarin de administratieve en financiële kanten terugkomen. Wanneer een bewoner de ene dag wel wil mee eten en de andere dag niet, moeten we dat wel kunnen registreren. Daar zijn we nu naar aan het kijken, hoe we dat het beste kunnen inrichten”, zegt ze. “Daarnaast kijken we per woonlocatie welke persona’s daar aanwezig zijn en wat we de bewoner kunnen bieden. Op gebied van eten en drinken, de openingstijden van de restaurants, de prijs, dat is de volgende fase binnen PROEV!. In 2023 zijn de eerste stappen gezet door onderzoek te doen en nu gaan we daarmee verder.”

Petra Minkhorst, diëtist bij Pleyade

“Door de persona’s  zien we welke type eters er op welke woonlocatie wonen en hoe we daarop kunnen inspelen met het aanbod en hoe en waar bewoners willen eten”

Petra Minkhorst, diëtist