Meer rust en ruimte voor medewerkers en bewoners

In 2023 is de nieuwe functie ‘helpende plus’ geïntroduceerd bij Pleyade. Deze functie zorgt ervoor dat medewerkers die de functie ‘zorgassistent’ hadden, de stap konden maken naar ‘helpende plus’. 65 medewerkers haalden een certificaat en werden zo bekwaam om een aantal verzorgende en verpleegtechnische handelingen (zoals medicatie toedienen) uit te voeren. Reina van Zoeren, adviseur leren en ontwikkelen, en Marlena Jonaska, een medewerker die de opleiding tot helpende plus volgde, vertellen over de ontwikkelingen.

Reina van Zoeren, adviseur leren en ontwikkelen

“Het is voor bewoners een stuk rustiger om niet meer zoveel gezichten op één dag te zien. Zo houden we het voor iedereen prettig”

“Hiervoor was ik zorgassistent en als ik de bewoner dan ’s ochtends had geholpen met aankleden, douchen en alle persoonlijke verzorging, moest ik daarna altijd een collega erbij halen. Dat was dan een verpleegkundige of een woonbegeleider die wel de medicatie mocht toedienen. Nu hoeft dat niet meer, mag ik (bijna alle) medicatie toedienen, de zalf smeren en een pufje geven. Dat geeft de bewoner veel rust, dat er maar één persoon aanwezig is voor alle ondersteuning.

En voor mij maakt dit het werk veel uitdagender en leuker. Ik heb meer verantwoordelijkheid hierdoor, hiervoor was het vooral de persoonlijke verzorging en het ontbijt klaarzetten. Natuurlijk altijd in overleg met de bewoner. Ik laat hem of haar altijd zoveel mogelijk zelf doen, dat is heel belangrijk. Daarnaast ga ik nu ook in gesprek met de bewoner over de medicatie als ze daar vragen over hebben. Als ze willen weten waarvoor ze iets nemen en waarom dat is. Ik voel me veel meer nodig.”

Grotere verantwoordelijkheid

Die grotere verantwoordelijkheid en meer waardering waren belangrijke redenen om de functie ‘helpende plus’ bij Pleyade te introduceren, vertelt Reina. “Het is niet altijd prettig dat je een collega moet halen om een handeling uit te voeren.

Medicatie toedienen, katheterzorg of wondverzorging zat niet in het pakket van de zorgassistenten, dan moest er een verpleegkundige of woonbegeleider komen om dat te doen. Dat kan de helpende plus nu zelf doen. Het is voor bewoners een stuk rustiger om niet meer zoveel gezichten op één dag te zien. Zo houden we het voor iedereen prettig.”

Marlena Janoska - Helpende Plus bij Pleyade

“Ik vond het een hele mooie kans om de opleiding tot helpende plus te doen. Het werk is nu een stuk fijner voor mij, mijn collega’s en de bewoners”

Marlena Jonaska, helpende plus op Waalstaete

Doorgroeien

“Daarnaast is het belangrijk om door te kunnen groeien binnen Pleyade. Sommige medewerkers willen heel graag meer doen en een grotere verantwoordelijkheid in hun werk krijgen. Met deze functie ‘helpende plus’ kan dat ook. Bij de nieuwe functie hoort een nieuwe functieschaal. Die zit tussen helpende en woonbegeleider in.

Het is voor medewerkers ook belangrijk dat ze op deze manier extra waardering krijgen voor hun werk.  dat er financieel een voordeel aan zit voor medewerkers.”

Nieuwe aanwas

Een andere belangrijke reden om de nieuwe functie in te zetten, is het toenemende tekort aan woonbegeleiders en verpleegkundigen. Een landelijke trend, die zorgt voor een verhoogde werkdruk op de woonbegeleiders en verpleegkundigen, vertelt Reina. “Daarnaast werkten er bij Pleyade al een aantal zorgassistenten die de opleiding tot helpende plus wel hadden gedaan, maar niet mochten uitvoeren. Daardoor hebben we besloten eenduidig met de functie om te gaan en medewerkers die het wilden, de opleiding tot ‘helpende plus’ aangeboden.”

“Voordat we startten met de opleiding hebben we overlegd met de teamhoofden, welke medewerkers hiervoor in aanmerking kwamen. Je vraagt wel wat extra’s van medewerkers, dat wil ook niet iedereen. Daarom hebben we in goed overleg gekeken wie er mee wilde en kon doen aan de opleiding”, zegt Reina.

Helpende plus met een bewoner die helpt met het kammen van het haar
7

65 geslaagde medewerkers

Begin 2023 startte de opleiding tot helpende plus, op de trainingslocatie van Pleyade in Elst. Op deze manier konden de medewerkers gemakkelijk aansluiten. De Zorg en Werk Academy gaf deze training, waarin de medewerkers in drie maanden tijd hun certificaat konden halen. “Er begonnen vijf groepen, met zo’n 65 medewerkers in totaal. Dat is echt heel veel”, zegt Reina. “We hebben gekozen voor een opleiding op onze eigen locatie waarin de medewerkers goed getraind werden. Het is een extra verantwoordelijkheid, dus het is belangrijk dat ze een goede opleiding hebben gevolgd daarvoor. We hebben ook een feestje georganiseerd bij het uitreiken van de certificaten, want het is heel fijn dat er zoveel medewerkers nu een nieuwe functie hebben.”

Dat geldt ook voor Marlena. “Ik ben echt trots op mezelf, dat ik deze stap heb genomen. Ik vond het leren voor de toetsen soms best pittig, maar heb het gehaald”, zegt ze. “Ik ben drie jaar geleden begonnen als teamgezel, ondersteunend aan de zorg, daarna ben ik doorgegroeid naar zorgassistent en nu ben ik helpende plus. Ik doe steeds meer en vind dit heel fijn. Iedereen die deze opleiding heeft gedaan, is enthousiast. Dat hoor ik om me heen. De waardering is er, door de collega’s en de bewoners.”

Jaarverslagpleyade.nl gebruikt cookies

Om de website gemakkelijker en persoonlijker te maker, gebruiken we cookies en vergelijkbare technieken. U kunt altijd zelf kiezen welke soorten cookies u wilt toestaan.  Lees hierover meer in de cookieverklaring.