'Luisteren en meedenken, vooruitkijken voor nieuwe medewerkers’

Om de uitdagingen op de arbeidsmarkt in de zorg aan te gaan, zette Pleyade in 2023 een recruitmentteam op. Het team bestaat inmiddels uit vier medewerkers, heeft in nauw contact met teamhoofden bij Pleyade een heel aantal nieuwe medewerkers geworven en informeert de organisatie over de veranderende arbeidsmarkt. Welke stappen zijn er gezet en tegen welke uitdagingen loopt het team aan? Pauline Koop, manager PR & communicatie en recruitment en Carola van Lierop, teamhoofd zorg op Het Schild, aan het woord.

Pauline Koop, manager PR & communicatie en recruitment

“Er is een hele nieuwe generatie afgestudeerd die niet meer 24 uur per dag beschikbaar wil zijn. Ze leven niet meer om te werken, maar werken om te leven. Dat betekent dat we ook anders moeten kijken naar de uren en diensten, maar wel zodat iedereen zich gelijk behandeld voelt”

Team recruitment aan de van Kleffensstraat bij Pleyade
“We willen graag een mix van jonge, net afgestudeerde mensen en meer ervaren werknemers in de organisatie. Gemiddeld zijn de medewerkers 45+, dat is een andere generatie dan de jonge net afgestudeerden. Om meer begrip te krijgen tussen die verschillende generaties, organiseren we workshops en gaan we in gesprek met beide groepen.”

Nieuw team, nieuwe ontwikkelingen

In januari 2023 startte de werving voor het nieuwe recruitmentteam, in mei was het team op volle sterkte: twee recruiters, een arbeidsmarktcommunicatieadviseur en een manager. “Het leuke van zo’n nieuw team is dat er nog niks is vastgelegd. Iedereen brengt z’n eigen expertise in en het is echt pionieren. Er was eerst één recruiter, maar nu is er met z’n vieren meer ruimte om grotere stappen te zetten”, zegt Pauline.

Met het nieuwe team maakten ze onder meer een nieuwe ‘Werken bij Pleyade-website’, staan ze meer op banenbeurzen en gaan bij opleidingen langs voor de naamsbekendheid van Pleyade. Ook zijn de sollicitatieformulieren aangepast, hoeven kandidaten minder informatie in te vullen en is het recruitmentsysteem geüpdatet. Daarnaast zijn veel vacatureteksten aangepast en is er een wervingsvideo gemaakt. In 2023 heeft het team 270 mensen aangenomen en stonden er 154 vacatures uit.

Bekendheid binnen de organisatie

Om binnen Pleyade bekend te worden, ging het team langs bij teamhoofden en sloot aan bij gebiedsoverleggen, om te bespreken wat ze kunnen betekenen en wat er nodig is vanuit de teamhoofden. Zo ook bij teamhoofd zorg Carola van Lierop op Het Schild. Voor haar was het meteen een prettige samenwerking.

Jobcafé op Het Schild

“Het liep eigenlijk vanaf het begin heel soepel. Bij Het Schild wilden we een laagdrempelige manier om nieuwe medewerkers te werven. Zo kwamen we op het Jobcafé, een soort open dag waarop mensen kwamen kijken hoe de locatie eruitziet en wie er woont en werkt. Toen we hadden besloten dat het een Jobcafé moest worden, was het ook zo geregeld. De afspraken waren snel gemaakt en binnen een week lagen er flyers en hingen er posters in de omgeving. Dat was echt een verademing, dat het zo snel ging.”

“Het Jobcafé dat in het voorjaar plaatsvond, heeft uiteindelijk drie potentiële kandidaten opgeleverd. Eén van hen is aangenomen als verpleegkundige. Dat is heel mooi. In het najaar was er nog een Jobcafé en daar is minder uitgekomen. Het is ook uittesten wat werkt”, zegt Carola.

Flyer Job Café Het Schild 2023

Samenwerking met teamhoofden

Wanneer teamhoofden van woonlocaties specifieke wensen of vragen hebben, denkt het recruitmentteam daar graag in mee, vertelt Pauline. “De samenwerking met de woonlocaties gaat goed, collega’s weten ons inmiddels echt te vinden. Ze weten wat te verwachten, wij zijn voortvarend. Het liefst willen we een kandidaat binnen 24 uur wat laten weten. Er zijn en luisteren naar de teamhoofden, meedenken en geschikte kandidaten leveren, daar gaat het om”, zegt ze.

“Daarnaast hebben we met een aantal teamhoofden afgesproken dat wij de kandidaat alvast bellen, de eerste screening doen. Dat scheelt hen veel werk en wij houden de snelheid erin. Zo hebben we in de zomer zeventig vakantiekrachten aangenomen, door die snelle reacties en de succesvolle campagnes die we hebben gevoerd.”

Op maat werken

Op Het Schild merkte Carola dat de bewoners het lastig vonden dat er veel uitzendkrachten werkten. Ze misten vaste gezichten. Ook liep ze ertegenaan dat veel medewerkers de nachtdiensten te heftig vonden. “Dat heb ik met Pauline en haar team besproken en zo kwamen we erop om een nachtzorgteam op te zetten. Ook zijn er meer vaste medewerkers geworven, zodat de bewoners meer rust ervaren. Het nachtzorgteam was zo geregeld, er bleken veel mensen te zijn die graag alleen in de nacht werken”, zegt Carola. “Daarnaast zetten we de teamgezellen op deze woonlocatie meer in, hier werken ze soms wel 24 uur per week. Op Het Schild kan ik ze acht uurs diensten aanbieden, waar dit vaak bij andere woonlocaties vier uur diensten zijn. We merkten dat veel teamgezellen het fijn vonden om meer uren te krijgen. Het is leuk om te merken dat veel teamgezellen uiteindelijk een opleiding gaan doen en doorgroeien naar bijvoorbeeld helpende plus. Dit zijn mooie ontwikkelingen voor de medewerkers, maar ook zeker voor de bewoners van Het Schild.”

“Die manier van anders kijken naar diensten en het rooster, vind ik positief”, zegt Pauline. Ze merkt dat flexibiliteit in uren meer nodig is; er is een personeelstekort in de zorg en er zijn wel kandidaten, alleen hebben die niet altijd het goede profiel. “Laatst hadden we een jongen die een VIG-opleiding had afgerond, maar die trainde ook drie avonden in de week voor voetbal. Hij wilde graag in de zorg werken, maar die avonden zijn ook essentieel. Hij kon wel in de ochtenden, weekenden en vakanties. Ik denk dat we het meer bespreekbaar moeten maken binnen de teams hoe we zo’n jongen toch aannemen, in plaats van afwijzen door onvoldoende beschikbaarheid in de avonden”, zegt ze. “Meer denken in mogelijkheden en ons aanpassen aan de steeds krapper wordende arbeidsmarkt is van belang.”

Pauline Koop - manager PR & Communicatie

“De teamhoofden weten wat te verwachten, wij zijn voortvarend. Het liefst willen we een kandidaat binnen 24 uur wat laten weten. Er zijn en luisteren naar de teamhoofden, meedenken en geschikte kandidaten leveren, daar gaat het om”

Pauline Koop, manager PR & communicatie en recruitment

Waardecheque via via werving Pleyade

Via-via werving

Nieuwe mogelijkheden voor personeel zit ‘m bijvoorbeeld in de via-via werving, vertelt Pauline. “Bij Pleyade hebben we een via-via werving waarin een medewerker die een nieuwe collega aandraagt, een bonus ontvangt”, zegt ze. “Eerst was die regeling omslachtig, maar nu is die versimpeld. Wanneer een medewerkers iemand aandraagt, die ook start bij Pleyade, dan krijgt die medewerker €250 netto. Dat werkt echt goed, want in 2022 droegen maar negen medewerkers iemand aan en in 2023 waren dat er vijftig.

Pascal Janssen is een van die nieuwe medewerkers die door de via-via werving bij Pleyade kwam. “Op de LinkedIn-pagina van Rick van Ginkel, een oud-collega en goede kennis van mij, zag ik dat Pleyade op zoek was naar een hoofd financiële administratie. Ik wilde al langer bij een maatschappelijke organisatie werken en de functie was op mijn lijf geschreven”, vertelt Pascal. “Het ging heel snel: ik heb mijn CV met Rick gedeeld en hij legde die voor aan zijn manager. Op zondagavond stuurde ik mijn CV en op maandag belde de manager mij en nog in dezelfde week had ik een gesprek en was het duidelijk dat ik de baan zou krijgen. Heel fijn dat het zo snel ging, daardoor voelde ik me ook gewaardeerd als kandidaat.”

De toekomst

In de toekomst wil het recruitmentteam zich meer richten op strategische plannen. “Het is nu nog wat ad hoc, maar ik wil op de lange termijn medewerkers/collega’s werven. Wanneer we weten dat er iemand over een half jaar met pensioen gaat, dan kunnen we daar al op in spelen. En het is mooi om een kweekvijver te maken. Door nu alvast tweedejaars studenten aan te nemen, heb je hopelijk over twee jaar een aantal voltallige personeelsleden erbij. Vooruitkijken is heel belangrijk.”